Mijn Bekerbaan….

Voorzover het mij bijstaat, heb ik nog nooit een woord gewijd aan de verkeerssituatie zoals die zich in de loop der jaren in de straat waaraan ik woon, is gaan ontwikkelen. Vanzelfsprekend is in de 45 jaar dat ik op die plek leef, de verkeersdruk toegenomen. Door toegenomen welvaart en een belangrijke groei in economische activiteit. Alleen al de uitbreiding van Maastricht Aachen Airport heeft merkbare gevolgen gehad. Het aantal bewegingen van vrachtauto’s is aanmerkelijk toegenomen en vanzelfsprekend ook het woon-werkverkeer, niet alleen door de aanwezigheid van het vliegveld, maar eigenlijk in zijn algemeenheid. Met in directe samenhang daarmee ook een merkbare groei in het sluikverkeer, waaraan het gebruik van TomTom of andere navigatie debet is. Want gegroeide filedruk rond de kruising van de A76 en A2 bij Beek en Geleen, heeft onvermijdelijk tot gevolg dat weggebruikers zich alternatieve routes toeeigenen. Een factor die ook bijgedragen heeft tot de sterk toegenomen verkeersdruk op de Bekerbaan in Schimmert, de straat waaraan ik dus woon, zijn de horden recreanten die met hun personenauto’s, motoren, racefietsen, scooters, oldtimers en wat dies meer zij, in de weekenden het Limburgse heuvelland instromen, met alweer die Bekerbaan als belangrijke toevoerader, omdat het een voorname verbindingsweg tussen belangrijke kernen als Beek, Hulsberg en Valkenburg is. En dat tijdens zo’n dagje uit het niet al te nauw genomen wordt met de verkeersregels, hoeft geen verbazing te wekken. Zodat onder het motto dat je maar een keer leeft met gemak en voortdurend snelheidslimieten en geluidsgrenzen verre en grof worden overschreden.

Waardoor een maat toch wel eens vol kan raken en gesprekken zijn gezocht en aangeknoopt met locale overheden, waaruit onder andere duidelijk is geworden dat het op een termijn van bijna twee jaar tot een herinrichting van die Bekerbaan zal komen waardoor er een optische versmalling zal optreden die niet meer uitnodigt om eens flink gas te geven, omdat het beeld van een lekker brede racebaan daardoor verdwijnt. Maar een en ander betekent wel dat aanwonenden het dus nog twee jaar met de bestaande situatie moeten uitzingen. De toezegging van een strikter handhaving ligt er, maar meer ook niet. Wat toch wel wringt, zeker vanwege de reden waarom, die toch wat mij betreft wat weg had van een kluitje in het riet. Want een flitspaal, hoe effectief ook, werd met zijn 50.000 euro te duur bevonden, te meer omdat de opbrengsten daaruit niet naar de gemeente zouden vloeien, maar het Rijk ten goede komen. Zucht, doe je dan, als je dat te horen krijgt. Een enormiteit heet dat en wel van zo’n omvang dat ik even sprakeloos was en vervolgens over ging tot de orde van de dag, in het besef dat tegen dat soort bekrompenheid geen kruid gewassen is en dat we het dus maar met de hoop moeten doen dat over twee jaar veel van de geluids – en snelheidsellende geleden is. Hoewel – daar moet ik ook weer eerlijk in zijn – het mijn leven niet beheerst en zeker niet verpest.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Mijn Bekerbaan….

  1. sjogkel zegt:

    Even gekeken op Google Maps de Bekerlaan is een doorgaande route. Doorgangswegen worden steeds drukker, dat zie je overal in het Heuvelland en waar niet? Ik ben geen verkeersdeskundige, maar ‘het verkeer’ wil altijd dóór, nee moet.

Plaats een reactie