Een ommetje op Instagram

Een van mijn stellige overtuigingen is dat je lekker en soepel ouder wordt, althans qua geest, als je maar goed om je heen blijft kijken, de opgedane indrukken goed afweegt en vervolgens absorbeert om zo een nimmer aflatende nieuwsgierigheid te bevredigen. Op latere leeftijd is dat een broodnodige brandstof om de motor, het brein lekker te laten blijven draaien. En ik laat niet na om dat te blijven verkondigen, zeker als ik er van ben dat ik wat dit aangaat het gelijk aan mijn zijde heb. Trouwens, ik voel me er ook lekker bij, zonder dat ik mij verder iets afvraag. Omdat dat soort nadenken en tobben nauwelijks helpt. Dus mag het duidelijk zijn dat ik altijd in ben voor iets nieuws. Noem het voor mijn part een avontuurtje. En dan ben je dus op Instagram op het beste adres. Maar wist ik tot voor een jaar veel. Tot ik het advies kreeg om dat communicatiemedium ook eens te proberen omdat het een aardige aanvulling was op mijn weblog, waar het geschreven woord heerst, en op Facebook, dat met het vorderen der tijd ook steeds meer naar belegenheid is gaan neigen. Op Instagram kon je dus met het beeld, de foto’s veel makkelijker communiceren en sloot je ook meer aan bij de geest van de tijd, werd mij nog eens aan het verstand gebracht. Zo gezegd en ook zo gedaan. En inderdaad, ik ben alleszins aan de weet ben gekomen wat die geest van de tijd is en hoe die belichaamd wordt in Instagram dat op het eerste gezicht inderdaad een aardig medium is dat haast een scharnier is in de hedendaagse beeldcultuur. Beperk je je zelf tot de primaire functies van Instagram, dus het aanreiken van beeld en tekst die volgens jou urgent en pregnant genoeg is, dan is er weinig aan de hand.

Maar ga vooral geen stap verder want dan worden opeens allerlei uitwassen zichtbaar waar je liever geen kennis mee had gemaakt. De chatfunctie blijkt dan toch het vliegwiel te zijn voor allerlei uitingen die kennelijk ook bij de moderniteit schijnen te horen. Want ga je mee in dat bredere gebruik van Instagram en toon je je bereid om ook met deze en gene te gaan chatten, weet dan wel wat je overkomt. Want voor je het weet, worden er doorlopend pogingen gedaan om je bitcoins en cryptocurrencies aan te smeren. En zonder erg kom je zo maar terecht op een Gambiaanse dan wel Afrikaanse markt waar je geacht wordt om vooral met geld hulp te verlenen aan het jongerenwerk in die regionen. Last but not least blijkt het op Instagram te stikken van de mooist mogelijke vrouwen die of gescheiden zijn of in een leger in de Oekraine of Irak dienen of alleen op de wereld staan en met de mond en via het geschreven woord bereid zijn om je alles aan te bieden door middel waarvan je met name als man danig aan je gerief zou kunnen komen. Ze gaan op schrift lekker ver, tot het cruciale punt. Want dan vallen de maskers opeens heel erg snel en blijken ze stuk voor stuk dringend een bedrag van een paar honderd euro nodig te hebben. Doorzichtige bedelarij dus, die op Instagram schering en inslag blijkt te zijn geworden, zonder dat duidelijk wordt wat of wie daarachter zit. Maar georkestreerd is het in elk geval wel. Wat een hele vette smet is op het blazoen van Instagram dat in zich de absolute potentie heeft om een uiterst nuttig en vriendelijk communicatiemedium te zijn.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Een ommetje op Instagram

  1. Ria van Felius zegt:

    Ik blokkeer gelijk iedereen die met me wil praten, dat is het best, dan hoor je er ook nooit meer van.

  2. Dhyan zegt:

    Ik doe daar (op instagram) niks, en heb er 0-komma-niks last van. Ze doen maar.

  3. Margo zegt:

    Instagram was leuk in het begin, toen het echt om de foto’s ging. Je kon alleen vierkante foto’s plaatsen, één tegelijk, en geen filmpjes. Daarna ging het van kwaad tot erger, je werd steeds lastig gevallen door gasten die wel zouden zorgen dat je veel volgers kreeg. Dat boeide me nou helemaal niet! Filmpjes, reels en andere flauwekul en vooral heel veel reclame volgden. Veel egotripperij. Ik heb inmiddels mijn account op privé gezet, wie me al volgde kan blijven, nieuwe volgverzoeken van onbekenden wijs ik meestal af, ik kijk even in hun account wat ze zelf te bieden hebben. Regelmatig verwijder ik toch volgers, dat doe ik ook op Facebook.
    Ik heb nu ook een account geopend om verslag te doen van het te bouwen woonblok waar ons appartement in komt op een uniek stukje Dordrecht, aan het water van de Wantij. Dat account staat ook nog op privé en blijft dat waarschijnlijk, en is alleen te volgen door echt geïnteresseerden.
    Ik vind jouw fotos een verrijking voor Instagram, mooie foto’s en een verhaal erachter, dat zie je niet veel. Dus ga zo door!

  4. Mack zegt:

    Het valt mij ook op, al die dames op instagram die je gelijk willen volgen. En 99 van de 100 keer staat erbij: Rob Hamilton volgt dit. Dus dan weet je dat het vertrouwd is. Not.

  5. Ximaar zegt:

    Alles goed? Ik lees hierboven wat recentere reacties en neem dus aan dat je bijvoorbeeld op Instagram actief bent. Zelf ben ik nooit aan Instagram begonnen en blokkeer ik Fakeboek een jaar of 10 volledig. Foto’s kan ik prima op m’n blog plaatsen. Er staan 3500 foto’s op en er is nog ruimte voor het 3voudige. Op Twitter kan je ook last hebben met reacties, maar door wat blokkeerwoorden heb ik daar totaal geen last van. Heb ook het twitter-algoritme uitgeschakeld en mogelijk helpt dat ook enorm. Twitter werkt daardoor bij mij op vrijwel dezelfde manier als Mastodon. Alleen volg ik op die laatste meer mensen.

  6. Dhyan zegt:

    Je publiceert hier niet meer, dus er is geen aanleiding deze site nog langer te bezoeken. Rob het ga je goed.

Plaats een reactie