Een revolutie in mobiliteit

Vraag van mij geen toekomstfantasie. Doe ook geen beroep op mijn verbeelding. Out of the blue kom je met mij nergens. Een aanknopingspunt, al is het nog zo klein, doet echter meteen wonderen en weet mij direkt aan de gang te krijgen in de richting van de horizon en ook nog daarachter. Zo maar een eind weg mijmeren over hoe het met ons verder zal gaan de komende jaren en decennia. Kom er bij mij dus niet om en koester daarom ook geen enkele verwachting van mij. Want ik kan niemand dan echt van dienst zijn en ben daarom ook gedoemd om te ontsporen bij mijn poging om mij een weg naar de toekomst te banen. Die ene handreiking die ik deze week ontving was daarentegen ruimschoots voldoende om mijn fantasie tot leven te brengen. Waarmee ik dus doel op dat kleine bericht dat vertelde over het idee van Amazon om over een aantal jaren haar pakketten all over the world met drones te bezorgen. Een onnozel nieuwsfeit waarachter naar mijn idee een komplete omwenteling schuilgaat welke net zo een impact en effect zal hebben als de introductie van internet vijfentwintig jaar geleden.

Er is namelijk weinig verbeeldingskracht voor nodig om tot een voorstelling te komen van de onbegrensde mogelijkheden die het brede gebruik van drones te bieden heeft. Want je praat dan niet alleen over het vervoer van pakketten door de lucht, ook het transport van personen zal flexibeler en sneller worden dan nu per vliegtuig volgens een afgepaste dienstregeling. Het gebied, dat direkt boven ons ligt, biedt tot zo´n honderd, tweehonderd meter hoogte alleen maar vrije ruimte en ook veel meer ruimte dan op de grond omdat verplaatsingen daar slechts mogelijk zijn langs uitgezette wegen die zich uitstrekken over twee dimensies, lengte en breedte. Waar in de vrije ruimte boven ons een derde dimensie wordt toegevoegd doordat bewegingen op verschillende hoogten gemaakt kunnen worden. Zodat daar aan onze groeiende mobiliteitsbehoefte en aan onze wens tot een effectiever en sneller transport veel adequater voldaan zal kunnen worden en de mogelijkheden daartoe inderdaad onbegrensd lijken. Dankzij de drones die momenteel zoveel voorwerk doen om tot die omwenteling, die revolutie in onze mobiliteit te kunnen komen. Waardoor onze wereld over vijftig jaar er echt anders uit zal zien zonder daarmee de zekerheid te bieden dat het er ook beter op wordt.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Een revolutie in mobiliteit

  1. sjoerd zegt:

    Fantaseren is leuk, maar zonder een energiebron die niet van de aarde komt gaan we eraan kapot. Actie is reactie is een wet van meden en perzen die ook voor energie geldt.

  2. Mack zegt:

    Over vijftig jaar 10 miljard mensen die allemaal te eten moeten hebben, maar geen vis meer in de zee, verzakte en ovestroomde steden, vervuilde lucht, resistente bacterieen, maar gelukkig wel drones die een pakketje kunnen afleveren.

  3. Pingback: Als Christen mogen wij ons hoofd niet in het zand steken – Belgische Broeders In Christus

Plaats een reactie