De afloop van ‘The Killing’

Een anticlimax zou ik het slot van The Killing beslist niet willen noemen. Daarvoor was de laatste episode van deze reeks van twintig afleveringen toch te verrassend en te dramatisch. Bovendien leverde ze opnieuw filmbeelden op in de beste Scandinavische traditie met de hand van de grote meester Bergman op de achtergrond die inderdaad moet hebben toegekeken en hebben gezien dat het vanuit filmisch oogpunt helemaal voor elkaar was. Daar valt namelijk niets over te zeggen. Geen woord van kritiek daarover dus. Zoals ook de verschillende verhaallijnen de ontknoping kregen die in feite in de voorgaande afleveringen in het vooruitzicht was gesteld. Spannend en tegelijk verrassend. Toch bleef ik gisterenavond om kwart voor twaalf, toen de aftiteling was afgelopen, met een onbestemd gevoel zitten en met nogal wat onbeantwoorde vragen over een groot aantal details die ik hier niet in extenso zal opnoemen omdat slechts de enkele kijker die de hele serie heeft gezien, daar wat aan heeft en niettemin net zoals ik ook geen antwoord daarop zal hebben.

Omdat nu eenmaal niet ieder minuscuul gegeven dat in zulke grote hoeveelheden tijdens zo’n serie wordt opgediend, in het geheugen wordt opgeslagen, laat staan dat je er oog voor hebt wat voor het vervolg van het verhaal al of niet relevant is. Dus wat dat aangaat schuilt de duivel dus met recht in het detail en laat ik dat dan ook voor wat het was. Wat mij echter veel meer klemde, was het feit dat de verknoping van de verschillende verhaallijnen mij is ontgaan, dat mij niet duidelijk werd wat de politieke intriges op het stadhuis van Kopenhagen te maken hadden met de moordzaak sec, zoals ik evenmin een verband heb kunnen ontdekken tussen een moordzaak van vijftien jaar terug en de moord waaromheen zich het hele politie-onderzoek concentreerde. Mij zijn die aspecten die naar mijn idee toch essentieel waren, in feite ontgaan. Maar het kan evengoed zijn dat ze onvoldoende zijn belicht in deze lange serie en in mijn beleving ook niet tot hun recht kwamen in de laatste aflevering, waarvan ik uiteindelijk het gevoel kreeg dat daarmee The Killing wel wat werd afgeraffeld omdat het verhaal wel in twintig afleveringen verteld moest zijn. En dat vond ik jammer omdat daarmee een smet werd aangebracht op de kwaliteit die de hele serie geboden heeft en die daardoor wat mij betreft het tv-evenement van het jaar kon worden.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Kunst en cultuur en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op De afloop van ‘The Killing’

  1. Lies zegt:

    Ik bleef ook met een heel onbevredigd gevoel zitten gisteravond. Ik snapte er niks van, en had toch alle 20 afleveringen gezien, helemaal. Al vanaf het begin dacht ik dat die verhuizer de dader was, want er werd regelmatig negatief de aandacht op hem gevestigd in een aantal shots.
    Echt jammer en je kon ook de afl. vandaag nergens meer terugkijken anders zou ik het graag een 2e keer bekijken om te zien of ik het dan wél begrijp.; Nu echt een kater….20 avonden kijken voor niks eigenlijk!

  2. Margo zegt:

    Je kunt iedere aflevering nog twee dagen na uitzending terugkijken Lies. Even Googelen.
    Ja dat gevoel had ik ook, alsof we allerlei verhalen kregen voorgeschoteld die met de moord uiteindelijk niets te maken had. Ik zou nu de hele serie nog eens willen zien om te kijken wat ik gemist heb. Ik denk dat dit niets oplost, dat het er gewoon niet in zit. Allemaal open eindjes …. Er is ook een Engelse (Amerikaanse) versie van The Killing, als die ergens te zien is ga ik ie ook bekijken.
    Er begint maandag toch een 2e serie? Die ga ik nu steeds opnemen …

  3. Margot zegt:

    Ja zelfde gevoel hier!! Ik ben al de hele tijd het internet aan het doorzoeken in de hoop dat bepaalde mensen op een of ander forum toch enige duidelijkheid kunnen brengen, maar dat is mij vooralsnog niet gelukt. 19 afleveringen in spanning zitten en ook veel te laat gaan slapen om het toch maar te kunnen zien… Als ik had geweten dat aflevering 20 zo zou lopen, zou ik er toch niet meer naar gekeken hebben. De laatste aflevering doet naar mijn gevoel echt afbreuk aan de uitmuntende verhaallijn en acteerprestaties van de vorige weken… Erg jammer wel. Wat is de link tussen de politiek en de verhuizer? Heeft Troels Nanna nu verkracht in een zatte bui in de flat? Wat wou Troels zeggen aan de politie op het laatste? Een schuldbekentenis? Waarom is Leon (de andere verhuizer) eigenlijk vermoord? Wat is de link met het stadhuis? Is Rie nu schuldig? Zoveel vragen en zo’n open einde… echt jammer 😦 Ik denk niet dat ik voor de tweede reeks nog zal opblijven.

  4. Willem zegt:

    Mijn vrouw en ik hebben alle afleveringen ‘live’ gezien en keken er elke werkdag (avond) naar uit. Eindelijk iets goeds op de tv, zo redeneerden wij. De Avondetappe van de Olympische spelen hebben we ervoor overgeslagen. Edoch, het slot vonden wij (en ik in het bijzonder) een verschrikkelijke, afgeraffelde aflevering. Een grote kater. Waar ze 19 afleveringen over hebben moeten doen werd in de laatste episode even vlot uit de doeken gedaan. Tweede seizoen slaan we dus over…

  5. Henk zegt:

    Helemaal mee eens…..weken zitten kijken, geprobeerd details te onthouden die achteraf geen rol speelden….hele hoop rare feiten die aan het einde in een zandhoop strandden. De makers hadden beter over de ontrafeling moeten nadenken. De kijker heeft ook “geïnvesteerd” door zoveel uur te kijken. Achteraf meer vragen dan antwoorden, zelfde vragen als Margot….zal ze niet herhalen. Ik heb me ook wel afgevraagd of de vertalingen wel altijd correct waren. Te letterlijk denk ik, waardoor sommige dingen niet in Nederlandse termen te begrijpen waren. Maar ik spreek die taal niet…misschien is dat niet goed geanalyseerd.

  6. Anoniem zegt:

    Ziek thuis dus veel tijd om de serie The Killing seizoen 1 te kijken. Maar wat een deceptie die laatste aflevering. Wat gebeurde er met de man die iemand doodreed, hebben we nu 3 daders of heeft Hartmann de verhuizer gevraagd het af te maken keken met heel veel plezier maar haken door dit slechte plot af.

Plaats een reactie