De NOS door de ondergrens

Om te voorkomen dat met die gemeenplaats mij meteen elk argument wordt ontnomen, zeg ik op voorhand dat ook ik maar al te goed weet dat er een knop op mijn tv zit. Waardoor ik niet naar al het gebodene hoef te kijken. Dat is helemaal waar en zeker omdat ik al een bewuste kijker ben die alle pulp plus toebehoren van de commerciële zenders angstvallig vermijd. Ik beperk mij tot de publieke omroep, ben best selectief en vind daarom dat ik ook wat mag verwachten, dus over het gebodene een oordeel mag hebben. Zodat de wegwezer dat ik niet hoef te kijken wat mij betreft zeker niet helemaal opgaat, te meer omdat op de betreffende zenders programma’s worden geproduceerd en vertoond onder andere dankzij de bijdragen van de belastingbetalers. Dus mag er waarachtig wel wat verlangd worden plus een mening daarover gevormd en uitgesproken worden als er in enig opzicht weer eens door een kwalitatieve ondergrens is gezakt. Waarvan op dit moment een mooi voorbeeld gegeven wordt door de NOS (of is het de NPR of de NPO?) die bedacht heeft dat alle voetbalwedstrijden om de Confederations Cup in Rusland integraal uitgezonden moeten worden. Alsof er ook maar één voetballiefhebber na een lang voetbalseizoen op zo’n uitgesproken laf toetje zat te wachten.

Want dat hele toernooi, waaraan acht landen uit alle werelddelen op uitnodiging mogen deelnemen, gaat namelijk helemaal nergens over, hoewel het als een mini – WK wordt geafficheerd. Het beestje moet immers een naam hebben als het toch niets voorstelt. Wat ook nog eens op te maken valt uit de kwaliteit van de respectievelijke voetbalteams, die grotendeels als B – teams aangemerkt kunnen worden. En aan zo’n pseudo – voetbalfestijn besteedt de NOS zendtijd en geld. Voor de volle mep. Zodat het niets anders is dan weggegooid geld, zonde geld. Wat gerust met vette hoofdletters geschreven kan worden als de toevallige kijker thuis ook nog eens opgescheept wordt met het commentaar van Frank Snoeks, de typische beroepsklepdoos die zijn mond niet kan houden omdat hij het te druk heeft met zichzelf en zijn kennis en daardoor vergeet dat de mensen thuis ook ogen hebben die niet in hun zak zitten en dus niet hoeven te horen wat ze zelf zien. Waarmee de overbodigheid compleet is en alleen de vraag rest of van dit geld niet beter de Giro d’Italia uitgezonden kon worden. Want daar schitterde de NOS wel steeds door afwezigheid.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De NOS door de ondergrens

  1. Sjoerd zegt:

    De publieke zenders mogen voor mij wel opgedoekt worden… Kijk ik nooit naar. Trouwens alleen mijn vrouw kijkt nog TV, en meestal naar buitenlandse zenders.

Plaats een reactie