‘Verzet’ van Mack

Een enkele keer kom je een logje tegen dat je zelf geschreven zou willen hebben. Gisteren overkwam mij dat dus weer eens toen ik bij mijn collega – weblogger Mack een werkelijk briljant geschreven logje las waaraan hij de titel “Verzet” had meegegeven. Daarin verwoordde hij gevoelens die exact de mijne waren. Hij kon wel in mijn huid gekropen zijn. Zijn verzet bleek mijn verzet te zijn. Vandaar dat ik het hier integraal en met zijn toestemming plaats. En wie weet zijn er wel meerderen onder ons die zich hierin herkennen en ook de behoefte voelen om dit geluid te herhalen? Doen, kan ik alleen maar van harte zeggen.
Als de wereld steeds gekker lijkt te worden, kan dat natuurlijk ook betekenen dat het aan mij ligt. Ik maak me daar zorgen over, want ik krijg dat idee steeds meer. Zo denk ik dat ik vandaag geen goede indruk gemaakt heb bij een telefonisch gesprek over een vacature. Of ik pro-actief was, want dat was belangrijk. Terwijl ik helemaal niet weet wat het betekent. Ik weet alleen dat je het moet zijn tijdens sollicitaties. Net als dynamisch, dat moet je ook zijn. Terwijl ik helemaal geen zin heb om dynamisch te worden. Ik wil gewoon m’n werk goed kunnen doen. Verder las ik dat er een aantal beroepen gingen verdwijnen maar er zouden nieuwe voor in de plaats komen. Gewone beroepen als boekhouder en verpleegkundige bestaan straks niet meer, maar dronepiloot en personal brander komen er voor terug.
Tevens schijnt psycholoog een beroep te zijn waar veel vraag naar komt. Nou, dat is dus een bevestiging dat het niet aan mij ligt maar aan de wereld. Want zou ik het alleen zijn, hoefden ze niet een heel leger psychologen aan te laten rukken. Haa!
Nee, de wereld is niet gekker aan het worden. Het is de mensheid die langzaam verstrikt komt te zitten in haar eigen kapitalistische drang. Snapchat is 25 miljard waard. Pokemon Go draait record omzetten. Het is zó ver van mijn interesse verwijderd dat ik er een beetje triest van word. Alsof ik ergens langs de weg gegeten heb van de verboden vrucht. Ineens begrijp ik veel medemensen niet meer. Ik geloof dat ik zojuist het begrip depressie heb ontleed. Het is helemaal geen lusteloosheid. Het is verzet tegen gekte.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op ‘Verzet’ van Mack

  1. Peter zegt:

    Bent u flexibel? Kunt u goed multitasken? Bent u stressbestendig? Bent u klantgericht? het gevolg is dat de arbeidsvreugde de laatste decenia steeds verder achteruit kachelt

  2. Sjoerd from bVision zegt:

    Ach, waar maak je je druk om. Ik ben net bij mijn nieuwe baas begonnen moet ik een cursus Green Belt gaan volgen en me lean en mean gaan gedragen. Hallo, ik wordt 64… Maar goed, het zal wel zo moeten.

Geef een reactie

