Onafhankelijkheid van de pers…

Met de onafhankelijkheid van de pers in Nederland is het matig gesteld. Te eenvoudig wekt ze de indruk een vooruitgeschoven post van de mediawereld en amusementsindustrie te zijn en de commerciële belangen ervan te dienen. Vooral haar twee boegbeelden, de Volkskrant en NRCHandelsblad, weten er de laatste jaren zo duchtig weg mee dat mannen als Blokker en Brugsma zich wel in hun graf moeten omdraaien als ze wisten hoe de hedendaagse journalistiek haar ziel aan de duivel verkocht. Want probeer het maar eens anders te zien aan de hand van twee  recente voorbeelden. Het kan geen krantenlezer ontgaan zijn dat deze week opnieuw een boek wordt uitgegeven waarin oud – voetballer René van der Gijp weer het nodige over zijn zieleroerselen prijs geeft en daarmee opnieuw garant staat voor een bestseller. Helemaal vanzelf gaat dat niet. Dus moet de verkoop toch een zetje krijgen. Wat helpt daarbij meer om als voorschot daarop hem een interview af te nemen? En dat is dan ook veelvuldig gebeurd. In die zin dat je aan zijn hoofd met de quotes daaromheen gedurende een paar dagen niet kon ontkomen. Met als hoofdprijs natuurlijk dat zes pagina’s lange interview in Volkskrant Magazine. Nieuwswaarde van al die kolommen nul komma nul. Wat van der Gijp en zijn ghostwriter verder een zorg zal zijn, als het er maar toe leidt dat die boeken over hem als de welbekende broodjes over de toonbank gaan.
Waaraan de pers in elk geval haar bijdrage heeft geleverd, hoewel ze er misschien goed aan had gedaan om erbij te vermelden dat het hele verhaal buiten elke redactionele verantwoordelijkheid viel en advertorial genoemd had moeten worden. Dan had de lezer tenminste precies geweten wat er met dat hele verhaal aan de hand was. Datzelfde onbehagen werd ook opgeroepen door de reeks van artikelen in de cultuurmagazines over de opening van het Museum Voorlinden in Wassenaar, dat speeltje van chemiemiljardair Joop van Caldenborgh, die zo nodig iets aan de samenleving terug wilde geven door zijn kunstcollectie te tonen, zij het tegen een entreeprijs van 15,00 euro. Ook daar raakte de kranten niet over uitgepraat, terwijl het museum nog niet geopend was. De architectuur kwam uitgebreid aan de orde, het park rondom evenzeer. Maquettes, bovenaanzichten van de hele inrichting werden getoond met vermelding van wat er zo aan kunstwerken in welke kamers en zalen te zien was. Met een loftrompet die voortdurend gestoken was, zonder dat er ook maar iets in real life voor wie dan ook te zien was geweest. Ook hier lieten die zogenaamd onafhankelijke journalisten en critici zich zichtbaar spannen voor het commerciële karretje van de eigenaar van dat Museum Voorlinden. Wat absoluut ongemakkelijk voelde en eigenlijk alleen maar de vraag opriep of de pers in Nederland haar onafhankelijkheid de deur uit heeft gedaan.
Advertenties

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Onafhankelijkheid van de pers…

  1. Mack zegt:

    Tijden zijn veranderd. Mensen minder geinteresseerd, diepgang minder, kranten hebben het moeilijk en moeten wel met diarree komen. Hoe is het met de lege regels in je teksten?

  2. sjoerd zegt:

    Commerciële belangen zijn belangrijker dan integriteit…

  3. Peter zegt:

    Ik denk dat er een enorme behoefte is aan dit soort bullshit en dan zit Gijp bij DWDD een schaamteloos gebabbel, het museum wel andere koek zat in Koefnoen en in Kunstuur natuurlijk ook bij DWDD. Ken de kunstwerken al uit mijn hoofd #pokkenland

  4. robschimmert zegt:

    @ Ximaar:
    Ik heb jouw advies opgevolgd door een dubbele Enter te gebruiken bij het verhaal over Pia, maar ik krijg er geen millimeter meer wit door. Wanneer ik een tekst volledig arceer, dan zie ik wel de indeling ontstaan zoals ik dat zou willen. Ra, ra,…

  5. Ximaar zegt:

    De media hebben er vrijwel allemaal last van. De schoorsteen moet roken, aandeelhouders en reclames worden als hoofddoel gezien. Dus krijgen onbenulligeheden, die veel kijkers en lezers trekken, ruim aandacht. Je kan daar als kijker of lezer iets aan doen. Als dit soort stukken voor een lagere afname zorgt, dan houden ze er vanzelf mee op. Er is geen kijk- of leesplicht.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s