De media als enkelvoud

Hoewel het me eigenlijk hevig tegen de borst stuit, ga ik toch maar weer eens de schoolmeester uithangen. Gewoon omdat het van mezelf moet en het elke keer weer voelt als die graat die dwars in je keel blijft zitten, wanneer je die loeier van een taalfout ziet staan of uitgesproken hoort. Die namelijk met een hardnekkigheid wordt bedreven, die haar weerga niet kent, en daarmee welhaast onuitroeibaar lijkt. Ondanks dat degene die zich eraan bezondigt, in feite te koop loopt met zijn eigen onnozelheid. Of is het nonchalance of desinteresse voor de schoonheid van taal? Ik laat dat verder in het midden, zonder er dan maar over heen te stappen. Want zoveel houd ik nog wel van mijn eigen taal en koester ik ook haar schoonheid, dat ik pal sta voor het juiste gebruik ervan. Vandaar dat ik het dan toch weer een keer probeer om die zo door mij verfoeide taal – en stijlfout uit de wereld te helpen. Zoveel als dus maar enigszins mogelijk is.
Omdat het bijna klinkt als vloeken in de kerk, wanneer een meervoudsvorm van een zelfstandig naamwoord gevolgd wordt door een werkwoord in de enkelvoudsvorm. Zoals dat, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, gebeurt als er over media gesproken wordt en daaruit de misvatting blijkt dat dat woord als een enkelvoudig begrip wordt beschouwd. Met logischerwijs daar dan aan toegevoegd de enkelvoudige vervoeging van een werkwoord als hebben of zijn. Waardoor het zotte ‘de media heeft’ of ‘de media is’ kan ontstaan. Wat kennelijk wel moet of kan gebeuren door de onwetendheid dat media het meervoud van het woord medium is. Zodat de conclusie gerechtvaardigd is dat dat totaal verkeerde taalgebruik zelfs een gevolg kan zijn van het feit dat degene die die fout maakt niet eens weet dat hij of zij niet weet dat media het meervoud van medium is. En dat maakt dat degene die zo in de fout gaat, waaronder ook menig journalist, zich mag tooien met het predikaat ‘onnozel’, met daaraan toegevoegd het teken voor het kwadraat. Want je kunt toch wel wat zorgvuldiger met de rijkdom van de taal die je spreekt, omgaan?
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

5 reacties op De media als enkelvoud

  1. Mack zegt:

    Ik doe dit niet meer fout, door jou. Omdat je er al eerder op gewezen hebt, inderdaad.

  2. sjoerd zegt:

    Taal verloedert…

  3. Peter zegt:

    Je zou ook bijna haast denken dat de media een en hetzelfde is, ondeelbaar, als ware het een Oppermachtig Wezen, God of een ernstige ziekte bestaande uit een enkelvoudige bacterie.

  4. Ximaar zegt:

    Probleem is dat het niet als meervoud wordt gebruikt. Bij OnzeTaal hebben ze daar een andere reden voor, maar zelf vermoed ik dat men het ziet in het rijtje De Pers (meervoud van Per), De Krant, De Radio, De TV en Het Internet en Wikipedia (meervoud van Wikipedium).

Geef een reactie

