De zorg in het zonnetje

Omdat er wat ons betreft te vaak gezeur en gekanker, geklaag en gejammer over te horen is, mag er ook wel eens een tegengeluid opklinken. Daarvoor vinden wij onszelf de eerst aangewezenen en het meest gerechtigd om te spreken met onze ervaring van het laatste anderhalf jaar met de gezondheidszorg. En die is niet opgebouwd met een bezoekje hier en een consultje daar, maar door frekwente kontakten, tot vervelens toe, met alle mogelijke representanten van deze maatschappelijke sector. Van de verpleegkundige tot de apothekersassistente, van de internist – oncoloog tot de wijkverpleegkundige, van de tandarts tot de radiologisch laborant, van de medisch secretaresse tot de uroloog en de vrijwilligster en catering – medewerker. We zijn ze allemaal tegengekomen, niet de ene keer, maar zovele malen dat wij ervaringsdeskundig genoeg zijn geworden om een afgerond oordeel over de gezondheidszorg te kunnen vellen en uit te spreken, met dien verstande dat een en ander is gebaseerd op onze eigen waarneming die, denken wij, steekhoudender is, dan die kreet van een willekeurig passant die ook eens een vluchtig kontakt mocht hebben. Wat ons bij alle keren dat wij aangewezen waren op de aandacht vanuit de gezondheidszorg, opviel, was allereerst de aangename wijze waarop je telkens weer als klient of als patient werd tegemoet getreden.

Nooit was er iemand iets te veel of was tegenzin van een gezicht af te lezen. Welwillende luisteraars en belangstellende hulpverleners meer dan genoeg die daardoor de voorwaarden schiepen die je je steeds op je gemak deed voelen. Waardoor irritaties of wat daar op lijkt, achterwege bleven en wij altijd een ontspannen sfeer proefden die alleen maar positieve effecten kon hebben. Zoals onder andere bleek uit de ijzeren discipline waarmee afspraken werden nagekomen, de follow up daarvan werd verzorgd zonder dat wij daarop alert moesten blijven. Processen liepen als het ware vanzelf en vroegen geen extra energie van ons zodat wij ons slechts tot onze eigen rol, die van hulp – en zorgvrager, behoefden te beperken. Waarbij het breed door ons opgemerkte professionalisme de alles bepalende factor was, de sleutel tot kwaliteit die er voor ons dubbel en dik bovenop lag en ons zo tevreden stemde dat wij dat nu van de daken willen schreeuwen. Dwars tegen de hoofdstroom in van al die betweters die altijd wat te mekkeren hebben en vooral denken te scoren over de hoofden en ten koste van al die mensen die zo hun stinkende best doen in de gezondheidszorg en stuk voor stuk geweldige prestaties leveren. Hen geven wij graag een tien met een griffel en bij wijze van spreken met alle genoegen en overtuiging een ereplaats in ons portret van de dag.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Portret van de dag en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De zorg in het zonnetje

  1. Laurent zegt:

    Ja, dat heb ik met mijn moeder destijds ook wel ervaren, en dat ondanks de werkdruk die er toch moet heersen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s