NedCar en het CDA

Er hoeft maar iets mis te lopen in Limburg en je kunt er vergif op innemen dat het CDA als eerste iets van zich laat horen als het in feite al te laat is. De processen die dan op gang komen zijn van een ontmoedigende voorspelbaarheid, waarvan je de uitkomst bij voorbaat weet. Want natuurlijk heeft dat CDA het er bij laten zitten en geen poot uitgestoken waardoor het voor de zoveelste keer weer fout moest gaan in haar eigen thuisland, in haar bakermat. Geen partij die beter de put kan dempen als het kalf verdronken is. Met name in Limburg heeft ze wat dat aangaat een reputatie gevestigd, daartoe eens te meer in de gelegenheid gesteld door de Limburgers zelf die per traditie in de wachtstand staan tot het moment dat het noodlot niet meer te keren is. Dat is het ongeveer wat we nu zien gebeuren in Born, waar NedCar gesloten gaat worden en 1500 man op straat komen te staan plus nog eens 3500 mensen die werkzaam zijn bij toeleveringsbedrijven. Een verrassing kan het in wezen voor niemand zijn geweest, deze sluiting, die al jaren op handen was voor deze maakindustrie die in 1967 op die plek in leven was geroepen door de Nederlandse overheid in het kader van het herstructureringsprogramma dat tot stand kwam ten tijde van de sluiting van de mijnen.

Daarna is dat DAF, VolvoCar en ten slotte NedCar altijd een probleemkind gebleven dat de laatste tien, vijftien jaar half en half aan zijn lot is overgelaten en het verder maar zelf uit moest zoeken. Den Haag, kabinetten, het parlement lieten het stuk voor stuk lelijk afweten bij alle pogingen om dit bedrijf overeind te houden. Met als gevolg dat het aanvankelijk personeelsbestand van zo’n 6000 man in die jaren werd afgebouwd tot zo’n 1500 vandaag de dag, vooral onder druk van de Japanse eigenaren, die er nu ten langen leste de pin in gaan houwen en het Nederlandse avontuur laten voor wat het is. Waardoor het CDA opeens moord en brand schreeuwt en nu mogelijkheden wil bespreken van een doorstart, waar die partij jaren en jaren te laat mee is en in feite die NedCar – medewerkers al hun tijd heeft laten barsten en nu toch nog goede sier wil maken tegenover hen met een ultieme reddingspoging terwijl de Haagse politiek donders goed weet dat er in Born geen redden meer aan is, niets meer is te halen. Wat die christen-democratische inspanning extra verdacht maakt. Want met een beetje kwade wil zou je zo maar kunnen geloven dat dat CDA natuurlijk niet voor niets haar best op dit laatste moment doet. Is het niet voor die 1500 man die inderdaad voor hun arbeidsplaats moeten vrezen, dan toch zeker voor de partij zelf die met haar gezicht hier aan het venster goodwill en ook nog zieltjes hoopt te winnen. Zo ruim durf ik deze aktie op de valreep best te interpreteren.

Advertenties

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Limburg en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op NedCar en het CDA

  1. Sjoerd zegt:

    1500 extra werkelozen hier is niet mis…

  2. mack zegt:

    Ach komop. Nederlanders moeten zelf hand in eigen boezem steken. Ze hadden massaal Mitsubishi’s moeten kopen, dan was er niks aan de hand geweest. Nee, de buurman aftroeven was belangrijker.

    BMW is nog op zoek naar extra productiecapaciteit voor de mini. Zou mooi zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s