Irrelevante snufjes

Dat een auto een handig middel is om mij van A naar B te vervoeren, met de mogelijkheid om in dezelfde adem ook nog een omweg langs C en D en nog veel meer te maken, is voor mij een onbetwistbare waarheid. Het is de enige merite waarnaar het nut en doel ervan beoordeeld moet worden, vind ik. De hele religie eromheen gaat langs mij heen en snap ik ook niet. Een auto is er om te gebruiken, niet om het speelgoed te laten zijn. Hoewel ik daar menigeen waarschijnlijk mee op de ziel trap en natuurlijk allereerst al die engineers die het ene na het andere snufje uitvinden om dat de automobilist ook in het haar te smeren. Nou, bij mij dus in elk geval mooi niet. Omdat ik er dus niks mee kan en ook niet wil. Want wat moet ik met al die gadgets die mij zeker niet helpen om gemakkelijker en comfortabeler auto te rijden en mij veel eerder hinderen? Het instructieboek dat bij de auto geleverd wordt, staat er vol mee, maar is telkens voor mij vanwege de ontoegankelijkheid van grote delen ervan, een doolhof gebleken, waarin ik de weg ook niet wilde vinden omdat zoveel van de inhoud voor mij schitterde door irrelevantie. Ik had er gewoon niets aan, omdat het mijn rit van Schimmert naar Amsterdam niet vereenvoudigde. En dan zwijg ik nog over alle ritjes naar Heerlen, Valkenburg en Maastricht, tijdens welke zo’n opgeblazen functie als de cruise-control totaal niet ter zake doet. Als ze dat trouwens al doet in een land als Nederland met haar wisselende snelheidsverboden op de auto – en binnenwegen.
Daar zou je toch bijkans hoteldebotel worden van het voortdurend bijstellen van die cruise-control, die ook nog eens ergens, bijna buiten het zicht, aan de stuurkolom in mijn auto is aangebracht. Lekker gemakkelijk en ook nog eens onveilig als maar wat omdat de bediening van die ene knop in combinatie met het op de weg kijken toch extra aandacht vraagt. Zonder dat het ergens op die typische korte trajecten in Nederland ook maar zoden aan de dijk zet. Vandaar dat ik het bestaan alsook het gebruik ervan heb afgezworen en het eigenlijk al min of meer was vergeten totdat ik gisteren plotseling weer die raadselachtige functie ontdekte, die mijn gelijk van de eerdere ontkenning ervan alleen maar bevestigde. Want zonder blijk ik het autorijden als rustig en ontspannend te ervaren. Zodat ik dus niet op zulke complicaties zit te wachten die mij trouwens ook niet helpen. Net zo min als die aansluiting voor een USB-stick die ik trouwens verder ook niet snap, maar die mijn luistergenot met sprongen zou verhogen. Nou, die paar radiozenders zijn mij al goed genoeg en bij gebrek eraan, vind ik het in de stilte van mijn auto, welke slechts gevuld wordt met het gezoem van haar motor, overigens wel zo lekker toeven gedurende de tijd dat ik mij ermee verplaats. Zonder alle snufjes, toeters en bellen, is mijn auto meer dan goed genoeg als ze mij maar naar behoren op mijn bestemming brengt.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Irrelevante snufjes

  1. Mack zegt:

    Als iedereen was als jij, had de autoindustrie een groot probleem. Ik was zoals jij, en ben het eigenlijk nog steeds. Cruise control, tja, ik heb het dus ik gebruik het soms. Inderdaad, je wordt er stapelgek van. En navigatie, superhandig, maar het stuurt je ook vaak de verkeerde kant op. Open dak, lekker in de file, maar als je boven de 80 komt is de herrie niet te doen. Dan heb ik van die irritante piepjes die me helpen met parkeren, dat kost me nog een keer een deuk omdat ik ze aan de ene kant ga negeren, en aan de andere kant denk dat de auto het in de gaten houdt. Dan heb ik nog een uitschakelbaar tractiecontrole systeem, voor als ik Jos Verstappen wil imiteren. Handig. Start stop systeem. Moet je er wel aan denken om je voet van de koppeling te halen. Dan zou je net zo goed je sleutel kunnen omdraaien. Wat ik wel handig vind, is de sleutelkaart. Deur gaat open zodra je in de buurt komt. Handig als je je handen vol hebt. Maar doe mij maar een Alfa 75 2.0 die dat allemaal niet heeft.

  2. sjoerd zegt:

    Ik rij liever in mijn engelse auto zonder ook maar een snufje dan in mijn golf met al die snufjes…

  3. math zegt:

    Ik vind het jammer dat jullie voortdurend in de achteruit staan geschakeld. Wanneer iedereen zo zou denken en handelen zou het aantal verkeersdoden per gereden kilometer schrikbarend omhoog schieten. Waarom staat er zelden nog iemand met pech langs de wegen, terwijl het aantal auto’s, aantal gereden kilometers in kortere tijd, fors is toegenomen. Innovaties en vooruitgang gaan langzaam en in kleine stappen , maar in de loop der jaren leidt het tot significante resultaten. Moge het gestaag voortschrijden niet stoppen. Als student was mijn eerste auto een gebruikte “lelijke eend.” Dat is precies vijftig jaar geleden. Wie durft daar nu nog mee op de weg? Stel je voor, we reden nu nog allemaal in zo’n primitief karretje, omdat we iedere kleine verbetering weggewoven hadden. Ik zie uit naar de zelf-sturende auto’s. We spreken elkaar nog.

    • robschimmert zegt:

      Maar ik hoef geen cruise – control als ik van Schimmert naar Amsterdam rijd. En zonder lukt mij ook wel als ik eens een keertje wat langere trajecten door de Ardennen of van Gladbeck naar Emden moet rijden. De afwezigheid ervan is nog steeds geen aanslag op mijn fysiek geweest.

  4. math zegt:

    Woensdagochtend was de A2 in beide richtingen ter hoogte van Leende door een gekantelde vrachtauto urenlang afgesloten, zodat ik via Hasselt naar Veldhoven ben gereden, waarbij ik zeven camera’s heb geteld en voortdurend de cruise-control op 50 , 70, en 90 heb ingesteld. De boetes voor Nederlandse auto’s zijn in België niet mals.

Geef een reactie

