Loftrompet op de TomTom (2)

In dit tweede deel van zijn vurige pleidooi voor de TomTom scherpt Math zijn argumentatie nog verder aan door de mogelijkheden van de TomTom onder de loep te nemen. Waarmee zijn poging om mij over de streep te trekken in de richting van een bewust gebruik ervan steeds meer kans van slagen krijgt, dien ik als mijn konklusie toe te voegen.

“Hoe zijn jullie naar Italië gereden? Over de Brenner?” vroeg ik laatst, toen de dochter van bekenden enthousiast over hun skivakantie vertelde. “Brenner? Geen idee, op de tom-tom.” Terwijl wij al wat ouderen nog een kaart van Europa op onze harde schijf hebben staan, weten hoe de landen en de belangrijkste steden, rivieren en bergen ten opzichte van elkaar gepositioneerd liggen, vervaagt deze landkaart bij de jeugdige tom-tom rijders. Hoe moet dat, wanneer Toos het laat afweten en ze op enig moment in the middle of nowhere zonder kaart verder moeten. Waar zijn we, waar komen we vandaan en waar moeten we heen? Toos heeft genoeg aan het land, de postcode en het huisnummer. Soms plaag ik Toos weleens, door in het ons vertrouwde Zuid-Limburg andere wegen in te slaan dan die zij berekend heeft of test ik haar routekennis van onze streek. Dan denk ik aan ruilverkavelingswegen en wegomleggingen. Maar steeds vaker moet ik inbinden en me gedeisd houden, aangezien de regelmatige update van de laatste stand van zaken en wijzigingen het winnen van mijn geheugen. Het navigatiesysteem bevordert de veiligheid, draagt bij tot brandstofbesparing en is dus goed voor het milieu, maar meldt ook ongelukken en files, die op de route te verwachten

Nog nooit hebben per gereden kilometer, zo weinig ongelukken plaats gevonden. Het tom-tom- systeem zal in de toekomst zeker uitgebreid worden met opties als verkeersaanbod, verkeersdichtheid, snelheid, afstand tot voorganger, weersomstandigheden, brandstofverbruik, maar ook toeristische en geografische informatie. Zelfs zou je de geschiedenismodus moeten kunnen activeren. Zit je alleen in de auto, dan heb je zo maar iemand die je vertelt wat je ziet, waar je bent en welke belangrijke gebeurtenissen zich ter plaatse hebben afgespeeld. Daardoor wordt het in slaap suffen voor een groot gedeelte voorkomen. Bovendien kan het navigatiesysteem van de nabije toekomst het schakelen en andere handelingen in de gaten houden en zelfs de oogleden controleren op dreigende slaap. Toos zal je dan dringend adviseren op de eerst volgende parkeerplaats te stoppen en wat rust te nemen. Het zal in de toekomst nog een onmisbaar intelligent apparaat worden, dat standaard in elke auto ingebouwd is. En bij iedere grote beurt zullen ze Toos-Toos in de garage updaten, omdat anders een apk-goedkeuring kan worden vergeten. Waarna eigenlijk altijd met zekerheid de automobilist een behouden thuiskomst toegewenst kan worden.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Loftrompet op de TomTom (2)

  1. sjoerd zegt:

    Volgens mij rijdt Toos straks gewoon verder als jij de dup dicht doet…

  2. hanneke zegt:

    De info over snelheid zit er al in en files op de route kunnen worden aangekondigd, eventueel compleet met de vraag of je een vervangende route wilt.
    En dat verhaal van de Brenner, dat is precies waar Rob elke tomtomgebruiker van verdenkt. Onbegrijpelijk voor ons, dat min of meer blindvaren op de tomtom.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s