Het amateurisme van de NS

retourtje, spoorlijnOpnieuw moet de NS het hier ontgelden. Maar daar vraagt zo’n organisatie dan ook wel nadrukkelijk om vanwege het voortdurende amateurisme dat ze toont als ze ook zo nodig als de marktpartij wil fungeren die wat graag meedoet aan het spel van vraag en aanbod. Alleen lijkt ze de echte regels om op een serieus niveau daarin te participeren nauwelijks te beheersen. Een pijnlijk voorbeeld daarvan dat ik bijna aan den lijve heb moeten ondervinden, is de volgende geschiedenis. Omdat ik links en rechts het plan kenbaar had gemaakt om met de auto een paar dagen naar Berlijn te gaan, werd mij ingefluisterd en in serieuze overweging gegeven om die reis per trein te maken. Dat zou legio voordelen opleveren. Het comfort op de eerste plaats. De snelheid van verplaatsing. En niet te vergeten de kosten. Want zo werd betoogd voor 49 euro ben je, als je het verhaal van NS op haar HiSpeed – website mag geloven, toch in Berlijn. Dat was dus allesbehalve aan dovemansoren gezegd en goede raad was in dit geval beslist niet duur, dacht ik. Tot ik mijn kennismaking met die aanprijzing van de NS wat verder verdiepte en te maken kreeg met de werkelijke tariefstructuur achter dat verlokkelijke bedrag.

Een boekingsrondje was voor mij meer dan voldoende om weer op aarde terug te keren en de waarheid van dit NS – verhaal op haar werkelijke merites te kunnen beoordelen. Want waar een retourtje naar Berlijn voor twee personen door de NS voor 196 euro werd voorgerekend, bleek dit in werkelijkheid 382 euro te kosten, met in begrip van reserveringskosten waar ook nergens over gesproken werd. Zoals evenmin gerept werd over de bedragen die je kwijt bent om je auto te parkeren noch over het feit dat er slechts rechtstreeks naar Berlijn gereisd wordt vanuit Amsterdam en enkele plaatsen die aan de spoorlijn richting Duitsland liggen. Voor het overige ben je veroordeeld tot minstens eenmaal overstappen. Als ik dan bovendien buiten beschouwing laat dat in het totaalbedrag tweemaal een korting van veertig procent is begrepen voor de reis op Nederlands grondgebied, vanwege een geldende seniorenkorting, dan mag duidelijk zijn met hoeveel korrels zout de aanprijzingen van de NS genomen moeten worden. Ze konden wel uit de lucht zijn gegrepen en getuigen niet alleen van amateurisme maar nog meer van neerbuigendheid ten opzichte van de reizigers en klanten. Of misschien is het ook wel zo dat het een het ander veroorzaakt. Maar moest men bij het spoor toch niet langzamerhand beter weten?

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Het amateurisme van de NS

  1. sjoerd zegt:

    Dan kun je inderdaad beter met de auto gaan. In mijn geval uitgaande van 650 km retour ben ik heen en terug samen ca 100 euro kwijt aan benzine. En de auto heb je toch…

  2. Ximaar zegt:

    En dan woon je zo dicht bij Aachen waar je voor 43 euro een dagkaartje voor onbeperkt reizen hebt door geheel Duitsland.

    • sjoerd zegt:

      Maar helaas niet met de ICE

      • Ximaar zegt:

        De ICE begint bij 29 euro en loopt op tot 125 euro afhankelijk hoever je vooruit boekt en of er beschikbaarheid is. Maar met de gewone IC/RE gaat het vanaf Aachen ook stukken vlotter door minder om te rijden en een hogere frequentie. ICE’s rijden minder vaak en niet op allr baanvakken.

  3. Ximaar zegt:

    In Geilenkirchen opstappen is nog gunstiger:
    Geilenkirchen-Berlijn gewone prijs en reisduur
    RE/ICE 95 euro 5:34
    RE/IC 85 euro 6:38
    RE/RB 44 euro 10:12 (voor de helft van de prijs mag je bijna 2x zo lang van het uitzicht genieten.)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s