Het Nederlands in de verdomhoek

Een gewaagde stelling. Of liever gezegd een prikkelende vraag. Wat is het onderwijs in Nederland eigenlijk waard? Wat stelt het in feite nog voor als zelfs universitair geschoolden er blijk van geven de Nederlandse taal op schrift niet meer te beheersen? Wat geen uitzondering is. Want ik word er met de regelmaat van de klok mee geconfronteerd. Met een schrikbarend gebrek aan beheersing van de Nederlandse taal, terwijl de kennis van de spellingsregels helemaal nergens op lijkt. En daar loop je dus tegen aan bij diegenen die aan een universiteit zijn afgestudeerd en die dus alle lagen van ons onderwijssysteem hebben doorlopen. Zonder dat er ook maar ergens een poging lijkt te zijn gedaan om die hiaten in de kennis van het Nederlands te dichten. En om het allemaal nog schrijnender te maken, die taalarmoede, buitelen de universiteiten momenteel over elkaar heen om maar zoveel mogelijk curricula, leergangen, in het Engels te geven. Want dat maakt hun positie in de internationale verhoudingen veel sterker en biedt studenten ook eerder kansen op vervolgopleidingen en onderzoeksplaatsen elders. Op die manier komt de beheersing van het Nederlands nog eens extra onder druk te staan. Met alle bizarre gevolgen van dien.


Zoals ladingen aan taalfouten die in de eerste de beste afstudeerscriptie te vinden zijn. En wat te denken van de studente die zegt het lastig te vinden om aan haar ouders iets over haar studie te vertellen in het Nederlands omdat het onderwijs in het Engels wordt gegeven. Maar het kan nog gekker. Want wat te denken van de voorkeur van die Nederlandse student die binnen het kader van zijn studie liever in het Engels schrijft en communiceert dan in het Nederlands omdat de spelling ervan zulke ingewikkelde regels kent? Zegt, denkt dus de fine fleur in onderwijsland. Wat alleszins te denken geeft als het hier nog om de bovenlaag gaat, om de intellectueel best uitgerusten. Dat betekent dat er geen enkele illusie gekoesterd behoeft te worden over de stand van het Nederlands bij de rest van het jonge volk dat HBO, MBO of een andere opleiding volgt. Zodat de conclusie zich opdringt en meer dan gerechtvaardigd is dat ergens de boel duidelijk de boel wordt gelaten. En kunnen we het daarom erover eens zijn dat dat met name in het basisonderwijs gebeurt, maar dat ook de middelbare scholen over hun hele breedte steken laten vallen. Waarvoor wat mij betreft geen enkel excuus te vinden of te accepteren is. Omdat onze eigen taal niet in de verdomhoek hoort.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving. Bookmark de permalink .

3 reacties op Het Nederlands in de verdomhoek

  1. Mack zegt:

    Wat doe je eraan? Helemaal niks. Als je er iets van zegt ben je een taalnazi. “Je begrijpt toch wat er staat,” zeggen ze dan. Totaal onbelangrijk. En op TV doet het het natuurlijk leuk, al die Amerikaanse termen overal doorheen. Dat willen jongeren, dus we bedienen ze.

    Je moet er keiharde straffen opzetten. Vierendelen ofzo .

  2. Dhyan zegt:

    Misschien een afspiegeling van het teloor gaan van onze cultuur.

  3. Marga zegt:

    Mijn vader is al bijna vijftig jaar dood, die ergerde zich toen al over de opstellen, die lagere schoolleerlingen schreven…..dus het is een proces, dat al jaren duurt. Misschien komt er weer een nieuwe spelling uit voort….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s