Vrijheid aan banden?

Nederland was weer eens te klein en de monden omgekeerd evenredig daarmee te groot. De natie was in haar wiek geschoten, haar humeur stond op onweer, het gemoed was gekrenkt. Niet door het weer of de belasting of Oranje of de pensioenen. Nee, er waren grotere kwesties in het geding. De nationale heilige koe, de auto, was in de verdomhoek gezet en daarmee het vrijheidsgevoel dat men achter het stuur ervan kennelijk beleeft. Want wie doet je daar wat, daar waar je als automobilist de illusie mag koesteren je eigen gang te gaan, dus zelf kunt bepalen hoe hard je rijdt en welke risico’s je daarbij neemt. Was, is toch een groot goed in dit land, werd er luid rond getoeterd, direct nadat die (vermeende) vrijheid aan banden was gelegd door het regeringsbesluit om de toegestane snelheid op de autowegen te beperken tot 100 kilometer per uur overdag. En het koor van al die vrije jongens zwol alleen maar aan evenals de gelegenheidsargumenten welke de onzaligheid van dit plan moesten bewijzen. Waarbij de dolzinnigheid niet werd geschuwd.

Want wat te zeggen van het onrecht dat die ene woordvoerder zich voelde aangedaan nu hij voorzag door de beperking van de maximumsnelheid dagelijks een kwartier later van zijn werk thuis te zullen komen? Over leed en narigheid gesproken. Kortom, je reinste flauwekul van begin tot eind, die gedebiteerd werd door mensen die inderdaad niet verder keken dan hun neus lang was en het eigenlijk best wel geriefelijk vonden om achter en gedekt door het geschal van de Telegraaf, Baudet en Wilders mee te lopen. Want los van de meer dan gerede aanleiding getuigt het toch van wijsheid en beschaving om met name in risicovolle omstandigheden en situaties het menselijk gedrag aan banden te leggen, zeker als daar ieders persoonlijke veiligheid mee is gediend. Daar is werkelijk geen argument tegen in te brengen. Of heet dit weer politiek correct en moeten we aangewezen blijven op die opgestoken middelvinger die de weg wijst naar ons persoonlijk geluk?

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Vrijheid aan banden?

  1. Dhyan zegt:

    Zijn we nou Telegraaf-Baudet-Wilders aanhangers of politiek correct, want beiden kan niet.

    • Manon123@ zegt:

      Ik snap uw commentaar niet meteen. Misschien omdat ik Vlaming ben, wie weet. De tegenstanders van de maatregel lopen achter Wilders aan. Mensen die de maatregel goedkeuren, wordt dan door die tegenstanders wellicht politieke correctheid aangewreven. Kan u uw opmerking voor mij wat verduidelijken?

      • robschimmert zegt:

        Dit is waarschijnlijk typisch Nederlandse terminologie in het huidig maatschappelijk debat, waarin politieke correctheid en linkse kerk synoniem zijn en de opgestoken middelvinger symbool is voor het onderbuikgevoel en het populisme. Zo ongeveer.

      • Dhyan zegt:

        Of men Wilders of Baudet aanhangt vindt zijn oorsprong in het vreemdelingen vraagstuk waar gerechtvaardigde kritiek door de gevestigde orde vaak wordt weggezet als onderbuikgevoelens (populisme zo je wilt), waartegenover de partij ten andere de bal terugkaatst door de gevestigde orde politiek correct te noemen en wel omdat deze de gerechtvaardigde kritiek blijkt niet aan te kunnen.

  2. Mack zegt:

    Ik vind het een wat ondoordachte maatregel. Ten eerste moeten de Tesla rijders ook ineens 100, dat slaat helemaal nergens op. Er is geen argument te verzinnen waarom dat moet. Ten tweede is het een behoorlijk theoretisch verhaal. Je hebt auto’s die bij 130 zuiniger zijn dan anderen bij 100. Hoeveel sjoemeldiesels rijden er nog rond waarvan de eigenaren geen gehoor hebben gegeven aan de terugroepactie uit angst een minder fijn lopende auto terug te krijgen?

    • Hanneke zegt:

      Het is onrustig op de weg als er veel snelheidsverschillen zijn.
      Die Teslarijders zijn al aardig bevoordeeld met die leuke aanschafvoordelen en bijtellingen, terwijl ze met hun zware auto’s onze wegen zwaarder belasten dan de andere autorijders.
      Wij zien trouwens heel veel automobilisten die zichzelf een ontheffing hebben toegedacht als het om de maximumsnelheid gaat, daarvan zullen er nu nog wel meer komen.

      • Mack zegt:

        Maar er zijn nu ook al heel veel snelheidsverschillen. Er zijn mensen die 140 rijden, 130, 120,110, 100, 90, ik kom ze allemaal tegen. Deze maatregel wordt genomen vanwege stikstof. Tesla rijders stoten niks uit, die zouden dus gewoon 130 mogen blijven rijden. Kan ook niks met gevaar te maken hebben, het is nu immers ook 130.

        • Dhyan zegt:

          Als iedereen 100 moet rijden vormen rijders die 130 willen of mogen wellicht een gevaar. Mij boeit het niet ik vind het een non-discussie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s