De stortvloed van commercials

Het dreigt bijna een open deur te worden en is zeker een van de hobbies van de nationale goegemeente waartoe ik mij in dit geval zeker reken, het afgeven op de vaderlandse televisie. Of is het geen bon ton om haar op feestjes, recepties of in gezelschappen maar wat fors de maat te nemen? Wat deugt er nog wel van de programma’s op al die Nederlandse zenders, nu Netflix het nieuwe walhalla voor de tv – kijkers is geworden? Het laatste geldt voor mij zeker niet terwijl ik te weinig kijk om de kwaliteit van wat er zoal geboden wordt, naar behoren te kunnen beoordelen. In dat kijkgedrag zit natuurlijk tot op zekere hoogte een waarde-oordeel opgesloten, aangezien het programma-aanbod mij te weinig zint om daar dan veel tijd aan te besteden. Dat neemt niet weg dat als ik dan eens ergens naar wil kijken, er dan toch nog irritatie teweeg wordt gebracht. En niet eens zo’n klein beetje ook. Bron van ergernis bij mij vormt de ongekende hoeveelheid commercials die voor en na elk programma de kijker voorgeschoteld wordt. Als dat op de commerciële zenders gebeurt, heb ik daar nog vrede mee, omdat het binnenharken van geld, op welke wijze dan ook, doel, rechtvaardiging en zelfs de missie is van hun bestaan.

Daar maal ik niet om en daarom kijk ik er ook niet naar, nog afgezien van het feit dat wat er tussen al die reclame aan programma’s wordt geboden, mij totaal niet zint. Maar waar mijn ergernis zich echt op richt, dat is op de publieke omroep, waar de blokken commercials niet alleen onstuitbaar toe lijken te nemen, maar ook nog eens in lengte groeien. Zonder dat er ook maar een enkele boodschap van de STER bij mij binnenkomt, al vijftig jaar lang dus niet. Het geluid gaat gewoon uit bij mij omdat de herrie van al die aanprijzingen langzamerhand onverdraaglijk is geworden. Resteert de vraag waarom dit op deze schaal op de publieke zenders plaats moet vinden. Want dat het met heel wat onsjes minder kan, wordt bij publieke zenders van onze buurlanden, België, Duitsland en Engeland opvallend bewezen, terwijl de kwaliteit van de programma’s daar omgekeerd evenredig beter is dan wat wij hier gepresenteerd krijgen als het ook nog eens verpakt is in een stortvloed aan commercials die op de zenuwen werken en waarschijnlijk geen enkel ander doel dienen dan het beslag op de publieke middelen zo klein mogelijk te houden. Waarmee we dus mooi gezegend zijn. Zodat de vraag, kijkend om ons heen, wat mij betreft gewettigd is of we deze onzin nog wel in stand moeten houden.

Advertenties

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op De stortvloed van commercials

  1. Sjoerd zegt:

    Als ik wat kijk is het op netflix… Zonder reclame en lekker gedoseerd,

  2. Ximaar zegt:

    Ik kijk al ruim 10 jaar reclamevrij naar de publieke omroep. Gewoon op de PC achteraf of live. Als er toevallig reclame is, dan zet ik het geluid uit en lees wat Teletekst of bezoek wat blogs. Reclame is alleen voor mensen de te lui zijn om de TV af en toe uit te zetten. 😉

  3. sjogkel zegt:

    Las een pauze in en spoel door.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s