Verspilde Limburgse miljoenen

Afgelopen zaterdag is de Buitenring Parkstad opengesteld, de weg waar jarenlang, ook nog tijdens de aanleg ervan, veel om te doen is geweest. Logisch dat de nieuwsgierigheid behoorlijk was geprikkeld, vooral door het vooruitzicht dat nu eens met eigen ogen kon worden gezien, wat er zoal op die N300 – want dat was de formele naam – aan te merken viel. Let wel, het gaat om een stuk weg van 26 kilometer die in een halve cirkel om de Parkstadgemeenten Heerlen, Brunssum, Landgraaf, Onderbanken en Nuth is getrokken en tegelijk ook een belangrijke ontsluitingsroute vormt voor Kerkrade. Met de aanleg werd beoogd om voor de inwoners van alle betrokken gemeenten de verbinidingen met de A76, de autoweg van Antwerpen naar Aken die dwars door het Oosten van Zuid-Limburg loopt, aanmerkelijk te verbeteren. Daar wilden wij wel eens het fijne van weten en vooral zien of al die mooie bedoelingen ook in de praktijk werden waargemaakt. Want aan het hele project hing een stevig prijskaartje, namelijk 450 miljoen euro. Wat heeft dat opgeleverd en wat is er van terecht gekomen, was dus de vraag. Welnu, vooropgesteld kan worden dat met de totstandkoming van deze N300 Nederland een werkelijk fabelachtig mooi wegvak heeft gekregen. Je kijkt je ogen uit op de schitterende groene omgeving van Kerkrade, met verscholen in bossen en heuvels dorpen als Rimburg, Waubach en Haanrade. De Brunssummerheide is een lust voor het oog alsook het traject dat Brunssum zelf rondt en een vervolg krijgt richting Amstenrade en Vaesrade. Maar dat roept meteen de vraag op hoe fantastisch mooi het op diezelfde plekken wel niet moet zijn geweest voordat die Buitenring werd aangelegd.

Wat is hier niet aan landschappelijk schoon verloren gegaan, om het nog vriendelijk uit te drukken. Want een stuk fraaie Limburgse natuur is hier in feite met harde hand naar de verdommenis geholpen omdat de provincie Limburg zich vastgebeten had in dit prestigeproject dat Parkstad dan zou moeten ontsluiten en kortere aanrijtijden naar de A76 zou moeten opleveren. Maar is het daar met deze N300 dan van gekomen? En is het wel die 450 miljoen euro waard geweest? En daar worden de twijfels die al fors werden opgeroepen door de vraag welke natuur hier niet prijsgegeven en verloren gegaan is, alleen maar heviger en dwingender. Want hoezo kortere aanrijtijden als je middenin Parkstad woont en de afstand tot de N300 net zo groot is als tot de A76? Wat geen uitzondering is, maar in feite voor een groot deel van haar inwoners opgaat. Misschien dat inwoners van Brunssum voordeel hebben bij deze nieuwe route naar de A76, maar voor de rest blijft het linksom via de N300 of rechtsom langs de gebruikelijke route lood om oud ijzer hoe je op de A76 komt. Waardoor die 450 miljoen euro duur betaald is, met ook nog eens grote stukken natuur die voorgoed verloren zijn gegaan. Dankzij een provinciebestuur dat met het doordrukken van dit project een brevet van het grootst mogelijke onvermogen heeft verdiend, te meer omdat we met het resultaat ervan voor eeuwig en ook nog eens ongevraagd opgescheept zitten.

Advertenties

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Limburg en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Verspilde Limburgse miljoenen

  1. Sjoerd zegt:

    Ik vind dit erg kortzichtig, en met mij velen vrees ik. Het verlies aan natuur is nihil, er is veel meer gecompenseerd dan er verloren is gegaan, denk eens aan het ontsluiten van de rode beek, waarvoor een fantastisch stukje natuur zijn oorspronkelijke waarde heeft teruggekregen. Als je als natuur de vele afgegraven mijnsteenbergen bedoeld, menselijk aan gelegde bergen die uiteindelijk begroeid zijn geraakt heb je gelijk. Maar ik vind de gekozen oplossing super. Daar waar men geen oplossing kon bedenken is men eromheen of er overheen gegaan, denk aan Kathagen, dat in zijn geheel gespaard is gebleven, het verboden bos, wat niet geraakt is. Daarnaast worden de dorpskernen van o.a. Amstenrade, Hoensbroek, Kerkrade west enz. gespaard en worden verkeersluw. Ik verwacht voor mijn deur een afname van minimaal 50% aan doorgaand verkeer.
    Het enige waar ik me wel in kan vinden is dat het wel een heel dure oplossing is…

  2. Rob Alberts zegt:

    Van het vliegveld van Bangkok reed ik naar het centrum van Bangkok. En ongekende omgeving voor mij. Grote stukken zijn met tol bezwaard.

    Natuur was vooral industrie en woonwijken.

    Zal Nederland er ook zo gaan uitzien vraag ik mij dan af ….

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s