Boze vragen over de stint

De stint. Tot voor een paar weken had ik er nog nooit van gehoord noch had ik een vermoeden van haar bestaan. Totdat dat afschuwelijk ongeval ermee in Oss plaats vond. Vanaf dat moment heeft die naam, dat vervoermiddel mij niet meer losgelaten. Afgezien van alle treurnis en medeleven waren het vooral reeksen van vragen die mij bekropen. En met het toenemen ervan groeide ook mijn verontwaardiging. Want hoe is het mogelijk geweest dat dit vreselijke ongeval met dit vervoermiddel heeft kunnen gebeuren, is een van de vragen die nergens werd gesteld. Hoe heeft deze stint op de weg kunnen komen en aan het verkeer mogen deelnemen in een land waar alles tot in detail is geregeld, onder andere door Rijksverkeersinspecties en de Rijksdienst voor het Wegverkeer? Want met zo’n stint kunnen maximaal tien kinderen met een snelheid van zo’n 25 kilometer per uur vervoerd worden. Wat dan gewoon personenvervoer heet. Hoe beschermd zijn kinderen in die opgevoerde bakfietsen, die dus even gemakkelijk aan de spits in de grote steden deelnemen? Hoe riskant kan zulk personenvervoer zijn en hoe nog riskanter als het om kinderen jonger dan tien jaar gaat. Maar het kan nog gekker. Want na een paar instructies mag ieder zo’n stint besturen, mits men ouder dan zestien jaar is.

Welnu, wel eens geprobeerd zo een gevaarte te besturen als het belast is met een gewicht van zo’n tweehonderd kilo? Niet doen dus, omdat dat toch echt het werk en de belasting is die alleen toevertrouwd kan worden aan een beroepschauffeur. Waarmee al meteen een aap uit de mouw dreigt te komen, die natuurlijk slechts recht van leven heeft in het kruideniersland dat Nederland heet. Want het zou een kostenpost van jewelste zijn als die stints bestuurd werden door gekwalificeerde beroepskrachten. Zoals het natuurlijk nog kostbaarder wordt als in de plaats van zo’n stint een regulier vervoermiddel gebruikt zou moeten worden. Omdat dat de kinderopvang waarschijnlijk onbetaalbaar maakt. Vandaar dus deze goedkope oplossing waarmee inderdaad voor een dubbeltje op de eerste rij wordt gezeten. Met alle risico’s en vreselijke gevolgen van dien. Waardoor wij ons gezamenlijk en collectief zouden moeten schamen en in feite schatplichtig zijn tegenover die ouders die hun kinderen kwijtraakten als de prijs voor zulke maatschappelijke gemakzucht, die tot uitdrukking kwam in onverantwoordelijke en riskante keuzes.

Advertenties

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Boze vragen over de stint

  1. Sjoerd zegt:

    Hobbyisme op en top.

  2. Ximaar zegt:

    Het is geen bakfiets, maar een scootmobiel met laadbak. Je kan er niet mee fietsen. Ze gaan maximaal 17,2km/h. Die barrels wegen 218kg en met kinderen en opstaande het dubbele. Ze kosten 7000 euro en dat vind ik geen kattepis. 10 kinderen zou kunnen, maar dan moeten ze erg klein zijn. Hier zie ik ze al een paar jaar met maximaal 6 kinderen. Er zitten gordels in maar dat zag er knullig uit. Mogelijk zijn ze gebruikt, maar hebben ze niet afdoende gewerkt bij een dergelijke botsing. Die in Oss had 5 kinderen in de bak. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat een begeleider maximaal 6 kinderen onder haar/zijn hoede mag hebben. De RDW heeft een behoorlijk fout gemaakt, maar het zou me niets verwonderen als ze dat ook gedaan hebben voor diverse types scootmobielen. In Oss reed er een 32 jarige vrouw op. Hier in de omgeving leeft de leeftijd van de bestuursters (zie nooit mannen) rond de 18 jaar.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s