Dikdoenerij van PME Legend

Het blijkt allemaal nog veel gekker te kunnen dan ik in mijn eigen bubble voor mogelijk had gehouden. Want kijk maar eens een tijd geen tv en je bent de aansluiting kwijt, merkte ik toen ik onverwacht weer eens een reclameblok langs zag komen. Als je daar naar kijkt, merkte ik, word je echt gewaar wat er gaande en loos is en welke kant alles op gaat. Omdat reclamemakers een feilloze neus hebben voor wat er leeft en voor wat mensen willen, waar ze behoefte aan hebben. Waardoor ze de tijdgeest meestal naadloos onder woorden brengen en zo hun boodschappen doen landen. Met als uitkomst dat de reclameblokken en alle commercials ijkpunten lijken te zijn geworden voor de mentale en morele stand van een land. En dat is dus bepaald niet altijd om echt vrolijk van te worden. Met toch wel als onherroepelijk dieptepunt, althans wat mij betreft, de reclame die er wordt gemaakt voor een jeansmerk, PME Legend. Stuitender en irritanter kan het haast niet voor iemand die de Nederlandse taal hoog heeft en nog een beetje in ere wil houden. Ik bijvoorbeeld. Want in die reclameboodschap wordt er dus geen woord Nederlands gesproken. De gehele aanprijzing gaat (op straffe en luide toon) in het Engels, zonder dat echt duidelijk wordt waarom. Wat staat de makers ervan voor ogen? Want een echte noodzaak daartoe is er niet aanwezig omdat in het Nederland van nu het Nederlands de voertaal en de moedertaal is.

Natuurlijk dringt het Engels op. Met name op de universiteiten waar er dan de draai van globalisering en internationalisering aan wordt gegeven. Grote flauwekul. Maar het oogt en hoort natuurlijk lekker als er over de grens gesproken en gecommuniceerd wordt. Want dat is natuurlijk het echte verhaal: dikdoenerij, pretenties. En zo zal het natuurlijk ook wel het geval zijn met die spijkerbroek van het merk PME Legend. Want met de aanprijzing, de boodschap uitsluitend in het Engels wordt er wel heel wat gesuggereerd. Alsof er sprake is van internationale allure. Alsof die broeken uit het buitenland komen, en dus dat beetje extra appeal hebben, zeker meer dan al dat spul dat hier in de polder wordt gefabriceerd. Dat schuilt er dus achter dat snoeven en opblazen in het Engels, terwijl het niets anders dan louter boerenbedrog is. Waar waarschijnlijk nog genoeg mensen in zullen trappen. Voor mij een reden te meer om een broek van dat merk juist niet aan te schaffen, als er zoveel dedain en neerbuigendheid in die in het Engels gesproken boodschap besloten ligt. Spreek verdomme je moerstaal, omdat je dan veel beter begrepen zult worden, met vanzelfsprekend dan stukken meer en eerder boter bij de vis. Dat schiet toch meer op dan al die dikdoenerij die vaak ook nog aan dovemansoren is?

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Dikdoenerij van PME Legend

  1. Sjoerd zegt:

    Ik draag al jaren en jaren Levis, aan mij is zo’n reclame ook niet besteed.

  2. sjogkel zegt:

    Wat voor jou dikdoenerij is, is voor de ander status of zich onderscheiden van, exclusiviteit of authenticiteit, zowat de holy grail in de marketing. De mens is in wezen een irrationeel schepsel.

Laat een reactie achter op Sjoerd Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s