Het kan best zijn dat ik zo in mijn eigen bubble verzeild ben geraakt, dat ik niet eens meer in de gaten heb dat ik mijn rug naar de wereld rondom mij heb gedraaid en dat ik mijn zicht op de dagdagelijkse dingen kwijt ben geraakt. Hoewel ik toch niet ziende blind kan zijn noch stopverf in mijn oren heb. Onmogelijk, met twee kranten dagelijks in de bus, het achtuurjournaal dat altijd langs komt en ook nog eens Facebook en ontelbare nieuwsapps bij de hand. Dus kan ik mij onmogelijk vergissen in de stand van het land en moet mijn verwondering wel op zijn plaats zijn. Waarbij ik mij nog tamelijk mild uitdruk. Want eigenlijk ben ik stomverbaasd dat mijn wachten maar niet beloond schijnt te kunnen worden. Wat is namelijk het geval? Vanaf begin september heb ik mijn ogen en oren op scherp gezet om niets van de gebruikelijke Sinterklaas – commercials te missen. Normaliter was dat toch het moment in het jaar dat met name de grootgrutters en warenhuizen met reclameboodschappen begonnen uit te pakken om de stemming vooral tijdig voor het feest van de goedheiligman er goed in te krijgen. Maar niets daarvan dit jaar. Zelfs niet die onzalige discussies rond dit kinderfeest, die de laatste jaren in ons land gemeengoed waren geworden.
En dat terwijl w e l v a a r t momenteel met kapitale letters kan worden geschreven en het geld tegen de plinten van de meeste huishoudens op klotst. Over tegenspraak gesproken. Of noem het voor mijn part een raadsel dat die commercials uitblijven. Wat is de oorzaak van die bijna oorverdovende stilte die dit jaar voor het eerst lijkt ingetreden? Worden de marketingcampagnes in de wielen gereden door al die feesten en herdenkingen die tegenwoordig ineens ook aan bod moeten komen? Is de spanningsboog tot Sinterklaas te lang geworden, met daardoor welkome opstapjes daarheen als het Oktoberfeest, Allerheiligen, Allerzielen, Sint Maarten en de elfde van de elfde. Waardoor het wachten op 5 december minder lang duurt en daarmee ook meer recht wordt gedaan aan de tijdgeest, die zich nu eenmaal kenmerkt door een hoog tempo en korte slagen plus veel meer ongeduld. Zou dat de reden van de stilte rond de goedheiligman kunnen zijn, terwijl van de Kerstman en zijn feest nog helemaal niets te horen viel. Welk uitblijven op zich best weldadig is. Tenzij de leegte ontstaat omdat er ruimte aan andere feesten moet worden gegeven. Want dan is de vroegere regen vervangen door de drup van dit moment…..
Ik denk dat ze eerst willen weten hoe zwarte piet er dit jaar uit moet zien voor de bedrijven het aandurven. Heb ook al gehoord dat chocolade zwarte pieten massaal vernield zijn in winkels. Het is weer oorlog…
De rijken pakken 365 dagen per jaar uit, de speelkamer van hun kinderen puilt uit van kubieke meters (plastic) speelgoed en de armen zijn gewoon arm……………………………….
Wat heeft Nico hier nog te zoeken?
Ik zal er eens over nadenken….