Onder de artistieke leiding van Servé Hermans en Michel Sluysmans is de Toneelgroep Maastricht de laatste jaren uitgegroeid tot een van de toonaangevende toneelgezelschappen in Nederland. Een gedurfde repertoirekeuze en het lef om toneel van meer ingrediënten te voorzien dan het enkele acteren hebben vooral geleid tot die landelijke doorbraak en dus tegelijk een toegenomen publieke belangstelling teweeg gebracht voor dit ensemble, dat telkens weer met verrassende nieuwe producties weet te komen. Daarom is het als toneelliefhebber en inwoner van Zuid-Limburg wel erg prettig om zo dichtbij het vuur van dit gezelschap te zitten. Haar op de voet volgen wordt stukken eenvoudiger, net zoals de verovering van een plaats op de eerste rij bij een volgende première van Toneelgroep Maastricht veel meer voor de hand en kansrijker wordt. Dat werd opnieuw actueel voor ons in het kader van het festival Cultura Nova. Bij welke gelegenheid namelijk een eerste try-out plaats vond van een nieuw uit te brengen toneelstuk “Brieven uit Genua”. Zeg maar de ultieme première waar we getuige van mochten zijn. Ook nog eens met onze neus vooraan. Het bleek zo maar een feest en voorrecht te zijn om deze allereerste voorstelling bij te mogen wonen. Een voorstelling die het verhaal vertelt van een schrijver, Ilja Leonard Pfeijffer, die op zoek gaat naar zichzelf.
In die zoektocht, die bestaat in het schrijven van brieven, komt hij zichzelf tegen en voltrekt de grootste verandering in zijn leven als dichter en auteur. Aan de hand van acht, negen brieven, die in zijn boek met de gelijknamige titel “Brieven uit Genua” zijn opgenomen, wordt het leven, de gedachtenwereld en de thematiek van Pfeijffer ten tonele gebracht, in de vorm van meestal prachtige monologen, die voortdurend de dichterlijke hand van Pfeijffer verraden. Met als onbetwistbaar hoogtepunt de “Brief aan Europa” die het spanningsveld tussen ons continent en de migratiestromen die daar op af komen, glashelder benoemt, analyseert en daardoor ook het onherroepelijk engagement plus de positiebepaling van Ilja Leonard Pfeijffer laat zien. Waar slechts ademloos luisteren en kijken naar mogelijk was, met als uiteindelijk logische uitkomst een donderend applaus voor deze try-out die de voorloper bleek van een voorstelling die vanaf 20 september op de planken komt en die door iedere toneelliefhebber gezien moet worden. Zoveel staat zeker vast, na de eerste try-out, nog een probeersel dus, die al met al het aanzien meer dan waard was gebleken.
Ook het festival Cultura Nova krijgt steeds meer aanzien.
Wil ik zeker zien.