Na de derde Zomergast

Het gaat dit jaar met mijn beleving en waardering van ‘Zomergasten’ duidelijk op en af. Waarbij ik niet meer wil wijzen naar de presentatrice Janine Abbring. Want die doet haar werk in de uitzending bijna onberispelijk. Is werkelijk heel weinig op aan te merken. Mijn twijfels die rezen tijdens de eerste aflevering, hebben plaats gemaakt voor tevredenheid en goedkeuring. Kon ik dat maar over het hele programma zeggen. Hoewel ik tegelijkertijd niet uitsluit dat een deel van de oorzaak van mijn ongemak ook bij mij kan liggen. Omdat het met name de hoofdpersonen zijn die mij of meenemen, zoals Eberhard van der Laan, dan wel weerstand bij mij oproepen. Bij de eerste gaste Roseanna Herzberger haakte ik al snel af, maar behield ik het idee en ook de hoop dat het een incident zou wezen. Maar dat bleek gisterenavond echt ijdele hoop te zijn, omdat ik na drie kwartier het volledig had gehad met psychiater Glenn Helberg. En meer in het bijzonder met de binnenwereld die hij zo nadrukkelijk representeerde met een jargon en insiderstaal, waardoor je je als kijker op afstand wel buitengesloten moest voelen.

Hier was de grachtengordel aan het woord over vraagstukken die voor een enkeling, een kleine groep mogelijk mateloos interessant en relevant zijn, maar voor mij dus beslist niet en zeker heel ver van mijn bed. Zonder dat ik daar verder ook een standpunt over inneem. Dat absoluut niet. Omdat ik nu eenmaal niet over alles en nog wat een mening wil en kan hebben, dus mijn mond houd en anderen, in dit geval Glenn Helberg, daar over laat uitweiden, maar daar geen aandacht aan besteed omdat het mijn wereld niet is en mijn interesse niet heeft. Vandaar die teleurstelling en dat onbehagen bij mij na een uur van kijken naar deze derde aflevering. Waaraan ik nu geneigd ben de conclusie te verbinden dat het programma als zodanig staat, een goede formule heeft, maar dat de keuze van de diverse hoofdpersonen dit jaar zeker ongelukkig genoemd mag worden, in elk geval niet tot mijn verbeelding sprak. Hoewel ik ook weer niet uitsluit dat dit beeld weer kan kantelen bij de volgende drie uitzendingen. Zodat een finaal oordeel pas na zondag 27 augustus geveld kan worden.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Na de derde Zomergast

  1. Sjoerd zegt:

    Ik mag helemaal niets zeggen. Ik heb het programma nog nooit gezien.

  2. sjogkel zegt:

    Ik vond de filmfragmenten nog niet eens zo gek. Ook de thematiek, de intermenselijke relaties het gaat ons allen aan, alleen de toon was veel te belerend om dit drie uren lang vol te houden. Zomergasten blijft een kwetsbare formule, met soms pareltjes en soms draken van afleveringen. Dat maakt het ook bijzonder.

Geef een reactie

