Een maf verschijnsel als spam

Sinds een week of zes is het vaste prik. Elke dag weer hetzelfde verhaal op mijn weblog. Van het ene op het andere moment werd ik ermee geconfronteerd. Een spambox die dagelijks geleegd moet worden. Want per heel etmaal krijg ik zo’n twintig tot dertig reacties op mijn weblog die het predicaat spam verdienen. Die kwalificatie verleent WordPress er tenminste aan. Ik hoef er verder niets voor te doen. Hoogstens ze dus te verwijderen. Wat in een handomdraai en een druk op de muisknop is gebeurd. Zonder dat daarmee bij mij de vraag verdwijnt waar die onzin – want dat is het als je tenminste de moeite doet om het allemaal te lezen – vandaan komt en nog meer waartoe ze dient of wat ermee wordt beoogd. Wat of wie zit hier achter en wie besteedt zijn tijd, geld en energie om deze troep, die nergens toe dient, zo hardnekkig te blijven verspreiden? Het is een van die raadsels en blijkbaar tegelijk ook een van die onontkoombaarheden die bij de moderniteit behoort, maar waar ik mij niet voetstoots bij wil neerleggen.Zodat ik het er toch maar op waag met de vraag of er iemand is die mij wat licht wil en kan bieden in deze troebele duisternis, waar ik verder bijna geen last van heb. Hoogstens dus dat ik dit maffe verschijnsel maar niet weet te plaatsen.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Een maf verschijnsel als spam

  1. Margo zegt:

    Ik denk dat het allemaal geautomatiseerd gaat en niets kost. Ik heb een spamfilter en toch glipt er af en toe een tussendoor.

  2. Sjoerd zegt:

    Ik moet zeggen dat mijn instellingen er weinig spam meer doorkomt. Het meeste wordt meteen verwijderd. Maar ook ik snap niet wat men eraan vindt om dit te doen.

  3. Dhyan zegt:

    Het is geautomatiseerd en kan nog jaren onverminderd zo doorgaan.

Geef een reactie

