Holle vaten in het VK Magazine

Het zal bijna een jaar geleden zijn dat ik de Volkskrant weer bij mij in huis haalde ten koste van de NRC. Na een wat moeilijke aanloop van gewenning kan ik nu niet anders zeggen dan dat ik bepaald wel tevreden ben over haar inhoud, waarbij ik met name onder de indruk ben van de kwaliteit van het overgrote deel van de buitenlandse correspondenten, die wat mij betreft dag in, dag uit excelleren met hun artikelen over de stand in hun land. Hetzelfde geldt voor de dagelijkse cultuurbijlage, hoewel ze af en toe wel eens omvalt van pretenties en gewichtigdoenerij. Maar toch niet zozeer dat het mij stoort. Dus in grote lijnen een positief oordeel van een abonnee die vaak reikhalzend uitkijkt naar de nieuwe editie die ’s ochtends op zijn deurmat ligt. Met als gevolg dat ik dat ene wekelijkse ongemak, dat mij zaterdag wordt bereid, maar voor lief neem. Waarmee ik het heb over het Volkskrant Magazine dat iedere zaterdag wel weer bol staat van ijdeltuiterij als de volgende BN’er er weer eens een podium geboden krijgt om zichzelf en plein public te kietelen en vervolgens daar pagina’s lang over leeg te lopen. Met zichzelf en nog meer de eigen betekenis als enig onderwerp tegen de achtergrond van de Amsterdamse grachtengordel, waar borstklopperij kennelijk tot norm is verheven, in elk geval heel gewoon wordt gevonden. En eigenlijk is het zo dus haast iedere zaterdag raak als de volgende ster of licht in de duisternis, zijn of haar zegje mag doen. Met toeval of niet, toch menigmaal acteurs of actrices voorop.

Omdat ze beroepshalve of misschien toch karakterologisch de ware poseurs zijn, die zo graag verrukt en onder de indruk zijn van zichzelf. Tot je als lezer, of je het wil of niet, het loodje legt vanwege zoveel opgeklopt gedrag en gepraat dat waarachtig elke inhoud en niveau mist. Maar misschien moet je daarvoor juist acteur zijn. Want of ze nou Katja Schuurman, Barrie Atsma, Pierre Bokma, Jelka van Houten of Halina Reijn heetten, het was bij allen van hetzelfde laken een pak. Tobben, gekweld zijn, maar het toch maar doen, omdat je nu eenmaal zo goed bent, want het immers druk, druk, druk hebt en veel gevraagd wordt. Zodat het bij hen logischerwijs over niets en niemand anders kan gaan. Maar of daar nou iemand op zit te wachten en het VK Magazine daar compleet mee gevuld moet worden, blijft de grote vraag. Mij kan die ijdeltuiterij en snoeverij, die holle praat in elk geval bespaard worden en zou ik liever daar mensen horen of zien die er echt toe doen in al hun bescheidenheid en nergens mee te koop lopen, zoals zo’n bioloog die er een dagtaak van maakt om het uitsterven van de tapuit in de Noordhollandse duinen te voorkomen. Liever de aandacht voor zo’n stille kracht die echt iets bijdraagt en toevoegt en dus veel meer een plaats in het VK Magazine verdient dan al die praatjesmakers die het zo met zichzelf getroffen hebben.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Holle vaten in het VK Magazine

  1. Sjoerd zegt:

    Dan gooi je dat magazine toch gewoon meteen bij het oud papier…

  2. Anoniem zegt:

    In allerlei tv-programma’s kunnen ze er ook wat van, en dan bedoel ik niet de sbs en rtl zenders, maar ned 1, ned 2 en ned 3. En weg zijn de belastingcenten.

  3. math zegt:

    anoniem is math

Geef een reactie

