Het merk Kiki Bertens

De kunst die in Nederland boven alles wordt beheerst, is wel het verkopen van de huid voordat de beer geschoten is. Vooral als het gaat om het omhoog schrijven van aanstaande sporthelden kunnen de Nederlandse sportverslaggevers om een boodschap gestuurd worden. Vandaag kwam daar weer zo’n pijnlijk voorbeeld van langs. Want de NOS – app bevatte een uitvoerige reportage over de geschiedenis en de huidige gang van zaken met en rond de Kiki Bertens BV. Sinds zij sprongen maakt op de wereldtennisranglijsten is zij immers een product geworden. Hollands koopmanschap heet dat. Met in het hele verhaal de ene halleluja na de volgende hosanna over de florerende bv met haar drie directeuren en vele aandeelhouders en de successen van Kiki, die alleen nog maar cijfers met vijf nullen lijken te genereren, als de kring rond deze tennisster tenminste geloofd mag worden. Geen mooiere gelegenheid om het waarheidsgehalte van deze doorlopende lofzang te toetsen, dan eens te kijken naar de prestaties van diezelfde Kiki Bertens op Roland Garros.

Dat is toch het podium bij uitstek waar zij boter bij de vis kon leveren, ofwel de naar haar vernoemde BV een impuls in de richting van een beursnotering kon geven. Zo groot waren immers wel de verwachtingen die door haar financieel management waren gewekt. Hoe koud een douche dan kan wezen, werd de Nederlandse tennisliefhebber vervolgens wel in iets meer dan een uur gewaar. Door diezelfde Kiki Bertens die door haar ondergrens zakte en een faliekante afgang beleefde tegen een Amerikaans meisje dat een kop kleiner en acht jaar jonger was, maar dat compenseerde met een surplus aan strijdlust en enthousiasme. Hoe pijnlijk contrasteerde dat met het flegma, de hulpeloosheid, de logheid en het gemis aan loopvermogen van onze nationale tennisheldin, die er waarschijnlijk ook niets aan kan doen dat zij onder de last van alle gedoe om haar heen en van de bijbehorende hoog gespannen verwachtingen wel moest bezwijken. Maar dat gebeurt er dus meestal wel als er al of niet goed bedoeld van mensen merken gemaakt worden.

Advertenties

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Sport en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Het merk Kiki Bertens

  1. Sjoerd van bVision zegt:

    De sleutel tot het succes is dat je het wel zelf moet doen…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s