Hoop en geloof

Vanochtend schreef columnist Bert Wagendorp een stuk in de Volkskrant, waarvan het laatste deel mij uit hart was gegrepen. Vandaar dat ik het hier integraal overneem. Ik vind het namelijk een statement van belang. Voor een goed begrip, de aanleiding vormt de Franse presidentsverkiezing, waarvan de eerste ronde morgen, zondag, plaats vindt. Wagendorp hoopt dat Le Pen het niet zal winnen en gelooft dat Macron het gaat halen. En dan schrijft hij:

“Hoop en geloof zijn fragiele zaken die geregeld de grond in worden geboord, menigmaal door de hoop en het geloof van anderen en wat daaruit voortvloeit – dat is democratie. Je kunt onverschillig worden, onder het motto dat ze het allemaal maar moeten uitzoeken en dat jij je voortaan concentreert op je eigen huisje, boompje en beestje en je particuliere dromen. Maar voorlopig wil ik dat nog niet. In het hoofd van ieder mens leeft ergens de gedachte dat hoop helpt, dat je er de grote bewegingen op de een of andere manier een beetje mee kunt bijsturen, mits er genoeg mensen zijn die je hoop delen. Tot het moment waarop je één keer te vaak hebt ervaren hoe ijdel hoop kan zijn en je de luiken sluit. Ik kijk verlangend uit naar het moment van opluchting, waarop het allemaal voorbij is en goed is afgelopen. Het moment waarop blijkt dat de redelijkheid toch aan het langste eind heeft getrokken en er met iets nieuws en optimistisch kan worden begonnen. Dat is op zichzelf al een optimistische gedachte, ik weet het, maar hij geeft moed.”

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Hoop en geloof

  1. Mack zegt:

    Ik hoop toch ook dat Le Pen niet wint. Meer nog dan dat Wilders niet wint of Trump niet wint. En waarom? Ik woon in Nederland, en kan er niks aan doen als Wilders hier wint. Trump in Amerika is de ver van mijn bed show, maar ik ga ieder jaar vrijwillig naar Frankrijk. Dat zet me toch aan het denken. Of voert dat te ver?

  2. Sjoerd van bVision zegt:

    Het zet me wel aan het denken. We hebben het te lang goed gehad denk ik dan… Sommige krijgen nooit genoeg.

Geef een reactie

