Vaderlands hooliganisme 2.0

Het is bijna ontgoochelend. Een ander woord heb ik er niet voor dat het mij toch bij gelegenheden moeite kost om de moed er in te houden. Omdat alles momenteel gepaard lijkt te moeten gaan met negatieve emoties en omgeven is met gevoelens van haat, rancune en vijandschap. Loop de sociale media na en je verzuipt er bijna in. Zelfs een spelletje als voetbal, waar toch veel plezier aan te beleven is, ontkomt er niet aan. Dat voetbal oorlog is, weten we onder de hand wel. Maar dat het op het punt staat om de aanleiding te zijn tot een stadguerilla tussen supportersgroepen, die elkaar dus het licht niet meer in de ogen gunnen, kan alleen maar wijzen op de ondergang van onze beschaving. Wat er zich in dat licht afspeelt in de duistere wereld van het hooliganisme grenst aan het ongelooflijke, als het niet de pijnlijke werkelijkheid bleek gisterenavond na de kwartfinale in de Europa League tussen Schalke en Ajax, welke door de Amsterdammers werd gewonnen. Het zou op zijn minst logisch zijn dat de Nederlandse voetballiefhebbers daar blij mee waren geweest, karig als ze de laatste jaren bedeeld zijn met successen van de vaderlandse clubteams, was mijn veronderstelling. Want zo lang is het echt niet geleden dat op de avonden van het Europees clubvoetbal alle onderlinge na – en wedijver voor even werd vergeten.

Maar ook die onschuld zijn we dus in Nederland voorbij, merkte ik gisterenavond en vanochtend tijdens een rondje in de sociale media. De kinderachtigheid werd weer alom gekroond en de kwalificaties als neuzen, kakkerlakken en lampies waren niet van de lucht en tierden alom zo welig dat ik steeds sterker de aandrang voelde om tussen beide te komen met de opmerking dat het maar voetbal was, een spelletje. Wat ik maar achterwege gelaten heb. Want wat moet je ermee als Nederlandse voetballiefhebbers al naar zo’n wedstrijd kijken met de uitgesproken hoop dat de Duitsers maar alsjeblieft winnen, omdat het een wedstrijd tegen die zogenaamde aartsvijand is, 020, die neuzen? Dan weet je, ook omdat dat uiteraard met gelijke munt wordt betaald, dat dat jouw wereld niet meer is, dat Nederlands clubvoetbal 2.0. Zoals het tegelijk jouw gelijk bevestigt om niets in die wereld te zoeken te willen hebben. Met zulk publiek wil je toch niet meer verkeren. Vandaar dat ik al lang niet meer wordt gezien langs de lijn en in de stadions. Omdat ik thuis bij de buis nog iets van mijn eigen illusies kan handhaven. Wat wel zo veilig en prettig is.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Sport en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Vaderlands hooliganisme 2.0

  1. Mack zegt:

    Ja, ik ben ook zo geworden. Tegen Ajax. Niks Nederlands voetbal. Als we aangevallen worden door de Duitsers leggen de Amsterdammers de Hollandse Waterlinie open en laten Nederland stikken. Je gaat hier gewoon keihard voorbij aan de onsportiviteit van de Ajax supporters, die elke gelegenheid aangrijpen om het op Social Media eens even bij Feyenoord en PSV in te wrijven. Iets wat ik andersom nooit doe. Ook hier op mijn werk lopen een paar van die wijsneuzen, die schuttersputjesfans, die zodra ze weer aanleiding zien, met hun spandoeken “Wij zijn Ajax, Wij zijn de beste” de boel op scherp te zetten. Ik blokkeer op FB alles van Ajax. Niet van Feyenoord. Niet van FC Utrecht. Niet van Willem II. Daar is het niet nodig. En ja, dat is diep gaan zitten. Dus doe alsjeblieft niet net of ze het allemaal even erg doen, want dat is niet zo. Die Amsterdamse arrogantie is verschrikkelijk. Zo, dat was mijn zwakke punt. Ik kom het ooit wel te boven.

    • robschimmert zegt:

      Jo, kom, het is voetbal. Wat dondert het nou of het PSV, Ajax of Feyenoord is. Ik heb ook mijn voorkeur, maar dat impliceert niet dat ik anderen wat misgun. Feyenoord mag van mij kampioen worden. En het kampioenschap was aan PSV evenzeer gegund. Maar om daar zo opgefokt over te gaan doen. Mack, je nadert de vijftig. Bewaar je emoties voor grotere zaken en houd het voetbal verder leuk. Dan wordt de wereld er ook wat beter van.

  2. Sjoerd van bVision zegt:

    Het is een spelletje dat gespeeld moet worden. En er is volgens mij maar een trainer die dat weet… Mogen jullie zelf invullen.

Geef een reactie

