De stortvloed aan commercials

Het is mij echt een gruwel en dat wordt het nog veel meer als ik naar de buitenlandse publieke zenders kijk. Dan rijst bij mij helemaal de vraag waar wij in Nederland naar toe afgegleden zijn. Uiteraard gaat het daarbij niet over alle commerciële zenders, die nu eenmaal hun missie ontlenen aan geld genereren, waarbij het niet dondert hoe. Als het maar rendement en winst oplevert, is de reden van hun bestaan. Dus dat het je daar gaat duizelen van de hoeveelheden commercials, sluikreclame en sponsoring, kan absoluut geen verbazing wekken. Je vraagt er als kijker ernaar bijna om. Maar waarom op Nederland 1, 2 en 3 er daarnaast doorlopend reclameboodschappen moeten worden uitgezonden, gaat mij volledig boven mijn pet. En doorlopend is dus echt doorlopend, omdat de hele dag door tussen de programma’s, tussen alle programma’s, steeds reclameblokken zijn gepland. En niet zo maar een enkele boodschap. Nee, minutenlang wordt de kijker getrakteerd op commercials, waarvan het volume nog meer opvalt dan de stupide inhoud ervan, die daarom een belediging zijn voor wie ernaar kijkt.
                                                                                                                                                                                                    Een plaag kan die stortvloed gerust genoemd worden, omdat de kijker geen enkele keus heeft. Te meer omdat in dit geval dat simpele advies om de tv gewoon uit te zetten als het gebodene je niet bevalt, eenvoudig niet werkt. Want zelfs als je scherp selecteert en en dus niet die klakkeloze kijker bent, dan kom je er niet omheen dat die commercials je door de strot worden geduwd zonder dat er ook maar ergens daar de maat in wordt gehouden. Het gaat maar door en het schreeuwt zich suf op de vaderlandse publieke zenders. Waar je dus des te moedelozer van wordt , als je weet hoe dit in buurlanden is geregeld. Niks dominantie van commercials, maar gewoon een beheerste televisie-avond, die je daarom best een teken van beschaving zou kunnen noemen. Met meteen des te klemmender de vraag waarom wij in Nederland collectief verzopen schijnen te moeten worden in al die commerciële onzin, waar je dus allesbehalve vrolijk van wordt.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media. Bookmark de permalink .

6 reacties op De stortvloed aan commercials

  1. Ximaar zegt:

    Sinds ik via mijn laptop kijk zie ik al een jaar of 10 geen TV-reclames op enige NPO-zender. On-demand (dus achteraf) kijken vind ik het prettigst. Het voordeel is dat ik dan voor- of achteruit kan spoelen. Bij live-kijken zou ik op een reclameblok kunnen stuiten. Dan zet ik hem 5 minuten op een andere zender of ga 5 minuten teletekst lezen of anders 5 minuten mijn mail lezen. Volgens mij kan veel daarvan ook met een gewone TV. Voor de reclamemakende bedrijven ook een uitkomst aangezien reclames bij mij vaak een averechts effect kunnen hebben.

  2. pjotr zegt:

    Deze hartekreet kan ik volledig beamen. De stompzinnigheid spettert van de commercials af. (Van een deel van de programma’s trouwens ook.) Het ware beter als het aantal publieke zenders zou worden verminderd van 3 naar 2. Naar de commerciele omroepen kijken we al helemaal niet meer. Meestal zet ik het geschreeuw bij de commercials uit, dan stoort het iets minder en kun je even iets anders gaan doen.

  3. Sjoerd van bVision zegt:

    Ik kijk tv achter mijn computer. Bij reclame doe ik mijn werk, en na de reclame kijk ik weer verder… the best of both worlds.

  4. Zolang het tussen de programma’s door is, is het de tijd om het geluid even uit te zetten en blijft verder ergernis achterwege. Daarom kijken we hier niet naar de commerciëlen. Daar is dat reclamegedoe vele malen erger.

  5. math zegt:

    En hoe zit het met de transparantie van deze inkomsten uit reclame en wat en wie, wordt hoe betaald?

Geef een reactie

