Ingepakt door de moderniteit

Ongemerkt en beetje bij beetje begint de moderniteit toch greep op mijn leven te krijgen. De technologische verworvenheden zijn het pleit in hun voordeel aan het beslechten en aarzelend, maar niet met tegenzin begin ik mij gewonnen te geven. En zo kan het dus gebeuren dat ik eigenlijk steeds meer het gevoel krijg dat ik mij en mijn leven opnieuw ben aan het uitvinden. Overigens wel met mate en zonder overdrijving en altijd met die keuze voor het beste van twee werelden. Waardoor het leven, de dagen leuk blijven, alsmaar verrassen als ik weer bij een volgende kennismaking opnieuw met mijn ogen sta te knipperen. Zo is het er bijvoorbeeld toch van gekomen dat ik echt afscheid heb kunnen nemen van dat verfoeide winkelen, nu er on line, dus vanuit de leunstoel bij mijzelf thuis, naar wens en hartenlust geshopt kan worden. Zoals gezegd geen grotere winst dan dat afscheid van die strooptochten door binnensteden om aan kleding en schoenen te komen. De vaste telefoon is ook de deur uitgegaan na alle bewezen diensten en vervangen door een mobiel die dan weliswaar een telefoon heet, maar nog veel meer bevat. Ze brengt me overal heen. Lang leve Google Maps! En bij het puzzelen zit ik ook nooit meer met mijn mond vol tanden. Even een omschrijving gegoogled en het bedoelde woord is bijna net zo snel gevonden. Vragen die opkomen tijdens gesprekken bestaan ook niet meer omdat het ‘zoeken we op’ langzamerhand ook bij mij gevleugelde vormen begint aan te nemen. Ik ben daardoor vaak snel bij de les en daarnaast ook bij de tijd doordat het nieuws bij de hand is.
                                                                                                                                                                                                 En wat voor een plaats heeft Buienradar niet in ons leven ingenomen. Want het moet toch wel gek gaan, wil die app niet geraadpleegd worden voordat ik het huis uitga. Het zal daardoor evenmin verbazen dat Whatsapp ook een onmisbare schakel in mijn leven is geworden, want voorziet in een gemakkelijk contact met alles en iedereen die mij dierbaar is. Zonder dat daarin overdreven wordt met allerhande prietpraat die niets meer uit te staan heeft met elkaar informeren, bijpraten en op de hoogte houden. En om het verhaal van mijn technologische metamorfose compleet te maken, moet ik het ook nog hebben over mijn interactieve tv, die mij zoveel mogelijkheden biedt als het gaat om het kijken naar televisie-uitzendingen, rechtstreeks of na ze opgenomen te hebben of door ze te onderbreken of van voren af aan te laten beginnen als ik er middenin val. Een ongekend gemak, zelfs voor mij terwijl ik zeker geen ware televisiekijker ben. Met daarnaast, en dat werkelijk als een echte lekkernij, de mogelijkheid om Spotify te gebruiken. Wat een volkomen genot is, want uitsluitend gewenste muziek biedt zonder reclame of gepraat daartussendoor. Noem dat maar geen verworvenheid. Wie had dat kunnen dromen? Waardoor ik, hoewel aanvankelijk toegerust met behoorlijk wat scepsis, al aardig overstag ben gegaan en mij heb laten inpakken door de moderniteit, omdat ze mij zoveel te bieden heeft. Ik zou er zowaar weer jong van worden.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Ingepakt door de moderniteit

  1. Margo zegt:

    Heb je al een electrische tandenborstel? 😉

  2. Anoniem zegt:

    Zo zie je maar weer, voor de een zijn de nieuwe verworvenheden rijkdom, voor de ander weinig meer dan armoede.

  3. Sjoerd zegt:

    Ik ga ook alleen maar het bejaardenhuis in als ze wifi hebben…

  4. math zegt:

    Nu alleen nog de tomtom in je auto, maar ook dat is louter een kwestie van tijd.

  5. Gebruik je de afstandsbediening van je autosleutel inmiddels wel? Die vond je overbodig …

Geef een reactie

