Een familietraditie

Het zal voor deze en gene als een vloek in de kerk klinken of als een achterhoedegevecht ogen. Maar ik wil het toch gezegd hebben. Ik heb vandaag opnieuw de familietraditie in ere gehouden. Wat zoveel wil zeggen dat ik in het stemhokje mijn vertrouwde en dure plicht heb gedaan en dus het vakje van de lijsttrekker van de PvdA rood heb gemaakt. Voor de zoveelste keer in al die jaren. Daarmee het politieke estafettestokje in ere houdend dat mijn ouders ooit aan mij gaven en dat zij op hun beurt van hun ouders hadden ontvangen. Wat zoveel betekent dat ik dus uit een echt rood nest kom en dat ook zo heb willen houden ondanks dat onze levensomstandigheden en alle gunsten en verplichtingen die daar bij hoorden, mogelijk een andere keus veel meer gerechtvaardigd zouden hebben. Het is er echter nooit van gekomen omdat kiezen, stemmen ook zoveel als het tot uitdrukking brengen van een gevoel is. Je laat daarmee zien waarbij je je thuis voelt, voor welke ambities en idealen je staat. Iets anders is er voor mij nooit van te maken geweest en dat heb ik ook nooit onder stoelen of banken gestoken, althans in mijn eigen familiekring en naaste omgeving niet.
                                                                                                                                                                                                     Met als gevolg dat de mij opvolgende generatie van dochters inmiddels dezelfde politieke kleur heeft aangenomen en ook sympathiseert met de PvdA, dus vermoedelijk weer eenzelfde keus heeft gemaakt als door mij is gedaan. Waarmee allerminst gezegd wil zijn dat die stem kritiekloos en klakkeloos is uitgebracht. Integendeel. Want discussies over de gang en de lijn van de PvdA zijn er bij ons thuis nooit van de lucht geweest. Tot voor een half jaar zelfs nog niet toen de SP en Groen Links zich als een serieus alternatief presenteerden voor het halfbakken en haast neo – liberale beleid van de partij, waarvan de beginselen ons met de paplepel waren ingegoten. Precies zoals wij onze aarzelingen herinnerden ten tijde van het leiderschap van Melkert, die je ook niet om die politieke boodschap van de PvdA hoefde te sturen. Maar telkens bleek het tussen ons en die partij toch in orde te komen. Ook vandaag uiteindelijk weer toen we met goede moed onze stem uitbrachten met het idee dat we zo het best de idealen van ons rode nest bleven dienen en wetend dat onze voorouders toekeken met de instemmende blik dat het goed was wat wij in hun geest opnieuw deden.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Een familietraditie

  1. L zegt:

    Ooit stond ik enigszins rechts van de PvdA, maar inmiddels een heel stuk links ervan (mede omdat ze zelf enorm naar rechts zijn opgeschoven). Maar in het voorbijgaan heb ik nooit op de PvdA zelf gestemd.

  2. Sjoerd van bVision zegt:

    De PvdA is heel lang mijn partij geweest, maar na Den Uyl ging het de verkeerde kant uit. De PvdA is geen partij voor compromissen.

  3. sjogkel zegt:

    In hoeverre spelen politieke tradities een rol in families via de overlevering en mogelijk in de genen? Bij de sociaal-democratie kan ik me daar wel iets bij voorstellen, ook weer getuige jouw verhaal. Ik weet dat mijn opa’s in de sociaal liberale en de sociaal christelijke hoek zaten. Ik heb altijd gelaveerd tussen D’66, Groen Links en PvdA, dus niet zo honkvast, maar zeker ook wel passend binnen met sociale grondhouding en vooruitstrevendheid. Het werd deze keer Groen Links, op punten.

Geef een reactie

