Mijn Stemwijzer

Ook dit heeft met de naderende Kamerverkiezingen te maken. Het is sinds 2000 een van die terugkerende rituelen geworden, waarvan nog altijd niet duidelijk is wat de bijdrage er precies van is. Maar miljoenen schijnen zich er elke keer weer aan over te geven, terwijl dat heus niet allemaal zwevende kiezers zullen zijn die met behulp van dat instrument bepalen waar hun voorkeur in het stemhokje naar uit zal gaan. Maar het blijft een leuk spelletje, die Stemwijzer, zal ik maar zeggen. Ik geef mij er elke keer ook aan over, terwijl ik heus wel weet op welke partij ik zal gaan stemmen. Dus heb ik deze ronde ook weer een minuut of tien uitgetrokken om alle dertig vragen te beantwoorden, eigenlijk om aan de weet te komen of ik in mijn opinies al of niet een beetje uit de koers ben geraakt ten opzichte van de programma’s van de partijen die traditioneel, zeg maar mijn hele leven, mijn voorkeur genoten. Want dat is in feite het hele doel van mijn gebruik van de Stemwijzer, welke mij dus een beetje plezier en een moment van spanning bezorgt. Ook dit keer weer hield de vraag mij bezig of ik per slot van rekening niet alleen met mijn hart, maar ook met mijn hoofd nog altijd onder de goede vleugels huisde.
En het is opnieuw meegevallen. Wat verder niets zegt.Omdat ik mijn stem, ongeacht de uitkomst van de Stemwijzer, met mijn hart toch al vergeven had. Ook omdat het, naarmate je ouder wordt, steeds lastiger blijkt om je van je aloude sympathieën te ontdoen. Dat in aanmerking nemend maakte het des te prettiger dat ik mij met mijn score het meest in de buurt bevond van PvdA en SP, met in hun gezelschap de eenmanspartij, de afsplitsing van 50 Plus, van Norbert Klein. Waarover ik nogal verbaasd was, grote onbekende als het namelijk voor mij was. Ook Groen Links en DENK bleken met hun opvattingen toch behoorlijk te grenzen aan mijn standpunten. En dat betekent toch zoveel als de aanwezigheid van enige consistentie in mijn politieke denkbeelden, met nog altijd een gemakkelijke aansluiting op de verschillende partijprogramma’s aan de linkerzijde van het politieke spectrum. Waar ik mij nog altijd, ondanks de heersende tegenwind plus waan van de dag, uitstekend thuis voel. Met daarbij nu weer de hernieuwde wetenschap dat dat voor mij geheel klopt. Zodat het voor mij volkomen logisch is dat ik voor de linkse zaak, die mij zo toegedaan is, langs deze weg zal blijven strijden. Ik kan weer een paar jaar door, tot de volgende Stemwijzer.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Mijn Stemwijzer

  1. Sjoerd van bVision zegt:

    De PVV en de VVD stonden bij mij in ieder geval helemaal onderaan…

  2. Anoniem zegt:

    Ik kom voor 76% bij de Partij voor de Dieren terecht en voor 69% D66. Daar zou ik het mee moeten doen. Maar veel vragen vereisen veel genuanceerdere antwoorden en zijn niet zomaar met eens en oneens te beantwoorden. Bovendien ken ik niet alle in en outs van de materie, waar de vragen op betrekking hebben en speelt het “gevoel” vaak een grotere rol dan de kennis, het weten en de visie.

  3. Anoniem zegt:

    Dan ook maar even de uitslag van deze pappenheimer: PvdA, artikel 1, Groen Links. (Artikel 1 = Sylvana Simons) Ik ga mezelf verrassen op de eerste of de laatste van dit gezelschap.

  4. Mack zegt:

    Strijden voor de linkse zaak…dat klinkt alsof je benzineslangen doorsnijdt bij Shell, met de Palestijnse vlag door de straten rent, en tegen kernwapens demonstreert.

  5. robschimmert zegt:

    Klinkt als….inderdaad. Maar het is toch het toetsenbord en de pen die ik bedoel. Ik gun mijn fysieke plek op de barricaden graag aan anderen. Maar dat het daar eens weer van komt, daar ben ik stellig in.

    • Mack zegt:

      Ik vind die stemwijzer overigens echt waardeloos met vragen die je kunt overslaan, geen mening kunt aangeven, bepaalde standpunten extra laten meewegen en dan ook nog uiteindelijk partijen kunnen uitsluiten. Ja, zo stuur je wel lekker op je keuze aan. Ik vind het beter als je, zoals jij, een bepaald gedachtengoed in je hart sluit en daar een partij bij zoekt die die kernwaarden heeft.

Geef een reactie

