De terreur van de reclame

Na zo’n sporadisch avondje televisie kijken, met uitsluitend Nederlandse zenders in the picture, moet het toch maar weer eens gezegd worden. Daarbij gaat het niet om de kwaliteit. Die is, een enkele uitzondering daargelaten, wat mij betreft te inferieur om daar je tijd aan te vergooien. Maar er kan wel eens een avond voorbij komen dat de beeldbuis de exclusieve aandacht vraagt, als je bijvoorbeeld deel wilt blijven uitmaken van het gezelschap waarin je je bevindt. Wat levert die paar uur kijken dan op? Nou, in ieder geval de bevestiging van je eigen gelijk om vooral niet teveel tijd aan tv-programma’s te spenderen. Want zoals gezegd, de kans dat je keuze een schot in de roos is, kan toch meestal ondergemiddeld genoemd worden. Het is dus doorgaans niks en het zal ook wel nooit meer iets worden met de Nederlandse tv. Waar bij uitstek het beginsel geldt dat wie betaalt, ook bepaalt. Met als gevolg dat het profijtbeginsel breeduit en voortdurend in beeld wordt gebracht. Tersluiks, maar nog het meest openlijk in de vorm van de reeksen commercials die de kijker schijnen te moeten passeren. Elke pauze tussen twee programma’s kan blijkbaar nog alleen maar met commercials en reclameblokken opgevuld worden. Waarschijnlijk omdat het zo goed schuift en alles dat uitgezonden wordt, daaruit gefinancierd  wordt, met de overheid als  subsidiënt vanzelfsprekend als lachende derde omdat haar publieke omroep zichzelf zo steeds beter kan bedruipen.
                                                                                                                            Waarbij de kijker de grote verliezer is omdat deze de hele avond de schreeuwende commercials moet zien en aanhoren, of hij dat wil of niet, omdat die boodschappen nu eenmaal met luide stem en een opengedraaide volumeknop worden verkondigd. Een temptatie dus, die reclameterreur, hoewel nog niet zo hevig als op de commerciële zenders, waar programma’s botweg onderbroken ervoor worden hoewel je daar als kijker niet over klagen mag omdat de reclame daar middel en doel van het bestaan van de uitzendingen zijn. Maar het zou op de publieke omroepen ook vele onsjes minder kunnen en niet hoeven te ontaarden in deze zondvloed, rijstebrij en waterval van reclameboodschappen, waar kennelijk geen maat meer opstaat en blijkbaar ook niet hoeft te staan omdat het alleen maar euro’s oplevert. Met als enig gevolg dat elke verhouding zoek is met de mate waarin de commercie ruimte krijgt op de publieke zenders van de landen om ons heen. Waardoor logischerwijze de vraag rijst waarom wij hier in Nederland mee zijn opgeknapt en Engelsen, Duitsers en Belgen niet. Is dat weer zoiets als die doorgeschoten privatisering, die de VVD op alles wat maar los en vast zat, heeft losgelaten. Ter meerdere eer en glorie van de markt en Nederland. Met bagger en geschreeuw als uitkomst, waar geen haan naar kraait, als het maar schuift en blijft opleveren.
Advertenties

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media. Bookmark de permalink .

3 reacties op De terreur van de reclame

  1. Peter zegt:

    Hoe debiliseer je met rasse schreden een volk? Juist ja.

  2. hanneke zegt:

    De commerciële zenders komen hier niet tot nauwelijks aan bod. Over de reclame tussen programma’s door kan ik me niet zo druk maken. Daar kijk ik gewoon niet naar. Ik vind al die vooraankondigingen pal daarna van programma’s die later in de week nog komen veel irritanter. Het enige voordeel daarvan is dat je zeker weet dat je er dan niet naar hoeft te kijken.

  3. Sjoerd van bVision zegt:

    Ik kan me wel bij jouw mening aansluiten, daarom staat hier steeds vaker Netflix aan, of de televisie uit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s