Het oversteken van de Maas

Wie ooit de Maas in Maastricht via de stenen brug is overgestoken, moet op een of andere manier een zweem van het gevoel hebben gehad dat dichter en ras – Maastrichtenaar Frans Budé vertolkte in zijn gedicht “Het oversteken van de Maas“:
Bij elke stap bezig met de overkant.
Vraag het de Maas onder mijn voeten, de meeuw,
onbevreesd dansend boven de stenen brug.
 
De overkant is een belofte, komt huizenhoog
me tegemoet, flonkert en lonkt, geeft zich halverwege over.
 
Wyck of Maastricht, beide badend in de roem van eeuwigheid,
keer ik terug of loop ik heen? Steeds dezelfde gedachte
van afscheid en aankomst, terwijl ik mij met kloppend hart
voorwaarts spoed, naamloos opga in de drukte.
 
Almaar dichter op de andere oever aan, vergezicht
dat eindeloos zich ontvouwt, stadsgrond wordt, waterloop.
Droom die ik bewaar, ik draag hem met mij mee.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Gedichten. Bookmark de permalink .

Een reactie op Het oversteken van de Maas

  1. Sjoerd van bVision zegt:

    Boeren zijn het die de stad bezoeken….

Geef een reactie

