Exit Samsom

Het moet anderen ook overkomen zijn. Anders had de lijsttrekkersverkiezing niet zo pijnlijk voor Diederik Samsom kunnen uitpakken. Op een bepaald moment, zeg zo’n twee jaar na de voor hem zo succesvol verlopen verkiezing voor de Tweede Kamer, was het voor mij met hem gedaan en kreeg ik ook steeds meer pijn in mijn buik als ik dacht aan de PvdA en de weg die die partij onder zijn leiding had te gaan. Want Diederik bleek meer en meer een kunstje te worden. Hij werd een kopie van zichzelf en nog erger. Hij had zich gekloond, althans zo kwam het op mij over als ik hem door de Kamer zag bewegen of bij zijn verschijning voor de camera’s. Niks was meer echt en authentiek aan hem. Zijn lach werd alleen maar breder, dus gemaakter en bestudeerder. Precies zo leek hij getraind om maar vooral dat door hem bedachte kabinetsbeleid zo naturel als mogelijk te verdedigen. Waardoor elke spontaneïteit bij hem verdween en zijn publieke optredens krampachtige vertoningen werden, met een dalende geloofwaardigheid tot gevolg. Wat niet alleen op hem terugsloeg, maar ook op zijn partij die alleen maar kiezersgunst leek en nog lijkt te verspelen. Maar wat wil je ook als je elk idee en principe overboord zet, om in zee te gaan met een aloude, haast natuurlijke, politieke vijand. Uitsluitend om aan de macht te zijn en daar aan de bal te blijven.
En dan ook nog (tegen beter weten in?) volhouden dat het landsbelang daarmee gediend was. Wat uit de mond kwam van de man aan wie ook nog dat imago van milieu-activist en tegenstander van kernenergie kleefde. Dan vraag je om twijfels en argwaan en heb je als vanzelf een geloofwaardigheidsprobleem. Omdat mensen ook een geheugen hebben, dus zo’n draai heel lastig bevatten, om die zelfs af te straffen als de man in kwestie uitstraling verliest, mensen met zijn krampachtigheid niet meer enthousiasmeert, niet mee krijgt. Wat ik dus een tijdje terug al begon te zien en te voelen. Samsom deed mij niets meer, hij bereikte me niet. Voor mij was het met hem gedaan. Zodat die lijsttrekkersverkiezing, waar ik ook mijn vraagtekens bij had, per saldo nog een uitkomst is gebleken voor de PvdA. Want die partij is van een last verlost en kan de borst nu nat maken voor de lange weg die er tot 17 maart is te gaan, voor de vreselijk zware klus om het verwachte verlies zo klein mogelijk te houden. Maar ik heb het volste vertrouwen dat de nieuwe man, Lodewijk Asscher, dat lukt. Omdat hij dat gewissen etwas heeft, het charisma,  waaraan het bij Samsom de laatste twee jaar zo schromelijk en pijnlijk begon te ontbreken.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Politiek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Exit Samsom

  1. Sjoerd van bVision zegt:

    Ik hoop het….

Geef een reactie

