Magische momenten

Naast de liefde die bezit van mij heeft genomen, kent mijn bestaan ook nog andere magische momenten, die met een beetje timmermansoog en een ontwikkeld Fingerspitzengefühl haast niet aan de aandacht kunnen ontsnappen. Waardoor bijna elke dag de moeite van het plukken waard blijkt te zijn. Zo vergaat het mij tenminste en zoals gezegd is er weinig voor nodig om die magische momenten te onderkennen en om aldus te merken en te zien dat het niet alleen maar de dood in de pot hoeft te zijn, dat er genoeg is om verwonderd over te zijn en daar een fijn gevoel aan over te houden, omdat er altijd weer iets nieuws onder de zon is. Zo ben ik dat steeds meer aan het ervaren en nog wel het meest uitgesproken op dat ene moment – een paar dagen geleden – dat ik een kindje van anderhalf jaar even vast mocht houden. Waarna mij meteen dat besef overviel dat daar in die paar seconden zo maar tweehonderd jaar in die handdruk waren samengebracht. Tweehonderd jaar, tussen 1913, het geboortejaar van mijn vader, en 2113, het jaar waarin dit kindje naar verwachting en als het meezit, zal overlijden.
Alleen al de draagwijdte van dat getal is voor mij overweldigend, niet te bevatten en dus magisch, nog afgezien van alle gedachten en associaties die uit dat enkele begrip kunnen voortvloeien. Gelukzalig om dat te beseffen en ook te beleven. Net zoals de vaker verrassende vriendschapsverzoeken die via Facebook bij mij terecht komen. Want als daaronder vroegere collega’s zijn die na dertien jaar nog de weg naar mij weten te vinden, terwijl ik mij nadien, dus na mijn pensionering, nooit meer op die werkplek hebt laten zien, dan zijn er van mij kennelijk toch sporen achtergebleven die zowaar niet de verkeerde blijken te zijn. Net zo is het iedere keer weer even bijzonder om mensen te ontmoeten die je weblog volgen en daar bepaald complimenteuze woorden aan wijden. Daar ligt toch magie in besloten, die tegelijk kietelt want natuurlijk de ijdelheid streelt. En zeg maar dat er niet een element van betovering is begrepen in die lach, die glimlach die volkomen onbekenden naar je werpen. Want de eerste vraag is wel meteen waaraan dat gebaar verdiend kan zijn. Terwijl het antwoord er in het geheel niet toe doet. Omdat het gebeurt, buiten je om en over je hoofd heen. Zodat het wijs is om het te ondergaan, die magie, zulke magie omdat ze het leven zowel kraak als smaak geeft, wordt mij alleen maar duidelijker.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Een reactie op Magische momenten

  1. Sjoerd van bVision zegt:

    Jammer dat je dat niet kunt meemaken… 2113.

Geef een reactie

