Sexisme in de 21e eeuw

Ligt het nou aan mij en zie ik spoken of is er echt wat aan de hand dat alleen maar kan verontrusten? Moet het bij twijfelen en nog niet zeker weten blijven of is er genoeg aanleiding om de alarmklok flink te gaan luiden? Is er sprake van een incident, een reeks van toevalligheden of is er een keerpunt in de geschiedenis bereikt? Gaat een ontwikkeling ten goede in zijn tegendeel verkeren? Hoewel een geboren optimist, ben ik er in de loop der jaren niet vrolijker op geworden door de blik die ik altijd op de wereld rondom gericht hield. Vandaar dat mijn theewater momenteel steeds meer begint op te spelen als ik zie hoe de met veel moeite verworven rechten van vrouwen plus het respect voor hen langzamerhand en ook steeds openlijker, grover en onbeschofter met voeten worden getreden door toenemende aantallen heren der schepping. Die er dus stuk voor stuk geen been in zien om sexisme in de meest botte vorm tot levensstijl te verheffen, dat gewoon vinden, er openlijk en ongegeneerd voor uitkomen omdat dat overeenstemt met hun natuurlijke plek in de biologische rangorde. Omdat dat is, zoals het is. Wie anders denkt of vindt, heeft het niet begrepen, als types als Trump en Poetin tenminste geloofd moeten worden. Met meteen in hun voetspoor de motorclubs waar mannelijk vertoon het bekende topje van de ijsberg is, welke voor vrouwonvriendelijkheid staat. En  in datzelfde gezelschap de heren studenten van de corpora en het gros van de moslims die stuk voor stuk ook wel weten hoe ze de vrouwen de plek moeten geven die hen nu eenmaal van nature of van God of Allah of Jahweh gegeven is.
Wordt het door de een niet hardop verkondigd, dan wordt het wel anderszins duidelijk gemaakt dan wel beleden waar het recht van vrouwen berust in dit tijdsgewricht, in deze eenentwintigste eeuw waar dus allerwegen steeds meer inspanningen worden gedaan om de natuurlijke orde der dingen te herstellen, om op de verkeerde schreden van de vorige eeuw zo snel als mogelijk terug te keren. Dat beeld doemt althans steeds nadrukkelijker op. En mag ik dat alstublieft moeilijk en tegelijk stuitend vinden? Bovendien snap ik het niet, omdat het niks met mijn wereld en mijn gevoel te maken heeft. Ik heb niet voor niets mijn hele leven vrouwen om mij heen gehad om ze net zoals mijzelf te zien en ervaren. Ik kan dus niet anders en ik wil ook niet anders, omdat het wat mij betreft alleen maar zo kan zijn. Zodat Trump en alles en iedereen die tot zijn universum behoort, dus het zwartste van het zwartste tegendeel daarvan vertegenwoordigt, dus niet alleen mijlen – en mijlenver van mijn denken en voelen verwijderd zijn. Want als ze niet lijfelijk bestonden, kreeg ik ze nog niet eens verzonnen. Zo ongeveer. Waardoor ik uiteindelijk vrouwen haast alleen op handen kan dragen, in het besef dat ik ze daar ook geen recht mee doe. Maar in het kader van deze stellingname is dat echter hier toch best ter zake en ook bedoeld om vrouwen vooral op hun terechte plaats te houden.

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Sexisme in de 21e eeuw

  1. Peter zegt:

    Hier en daar is er een enorme vooruitgang geboekt. In Amsterdam hoef je je maar in zekere gebieden te begeven waar andere normen gelden, in Groningen waar een vooraanstaande studentenvereniging is jet mog añtijd bon-ton vrouwen als lustobject te kakken te zetten. Discriminatie is hardnekkig, zelfs ik betrap me er wel eens op ook al is het maar in gedachten.

    • Peter zegt:

      correctie:Hier en daar is er een enorme vooruitgang geboekt. In Amsterdam hoef je je maar in zekere gebieden te begeven waar andere normen gelden, in Groningen waar een vooraanstaande studentenvereniging het nog añtijd bon-ton is vrouwen als lustobject te kakken te zetten. Discriminatie is hardnekkig, zelfs ik betrap me er wel eens op ook al is het maar in gedachten.

  2. sjoerd zegt:

    Waar is de tijd van All You Need is Love naartoe, de flower Power, de San Franciscan Nights…

  3. safealove zegt:

    Mooi! Er bestaan dus ook nog andere mannen..

Geef een reactie

