Het mallotige Oktoberfeest

Op gevaar af voor een oud chagrijn te worden versleten dat zo nodig van alles de maat meent te moeten nemen, waag ik het er toch weer op en houd ik het vol zolang mij de tijd gegeven is om wat te vinden van het Oktoberfeest en aan die mening daarover ook hardop uitdrukking te geven. Want moet alles maar kunnen en over zijn kant gaan? Mag er alsjeblieft nog een tegengeluid gegeven worden, ook als er geen houden meer is aan de richting waarin de geesten en gemoederen lijken af te glijden. Wat in mijn ogen verwording, ontaarding, afglijden is en de verloochening van zovele waarden en normen die zo lang van kracht zijn geweest, hoeft toch niet per se voor zoete koek te worden genomen? En heus, ik kan mij bij genoeg ontwikkelingen neerleggen, die, hoewel naar mijn mening niet fraai of zelfs ongewenst, nu eenmaal onontkoombaar zijn. Want niet alles in het leven verloopt volgens mijn inzicht of op mijn bestelling. Maar zoals gezegd hoef ik mij ook niet als een mak schaap bij alles neer te leggen of alleen maar onmachtig mijn schouders op te halen en de andere kant op te kijken, onder het motto dat wat niet weet, ook zeker niet deert. Ik wilde toch tot mijn laatste snik wel enigszins trouw aan mijzelf blijven.
En dat betekent heel gewoon en niets meer en niet minder dan dat dat hele Oktoberfeest dat dit jaar in Sittard haar twaalfde editie beleeft, een ongewenst verschijnsel is, een fout fenomeen, omdat het met geen enkele traditie verbonden is noch verankerd is in de locale of Limburgse cultuur. Zodat er geen enkel serieus argument te vinden is om een dergelijk feest te bouwen, dat dus alleen maar bedoeld kan zijn, nee, moet zijn om zoveel mogelijk biervaten te legen en veelvouden van dorstige kelen te vullen. Een georganiseerd zuipfestijn, dat eigenlijk een schandvlek genoemd zou moeten worden op het blazoen van de gemeente Sittard, dat beweert het uitgevonden te hebben om de plaatselijke economie weer aan het draaien te krijgen. Hoe diep kun je gezonken zijn als locaal bestuur als je dit nog alleen als beleid weet te bedenken en daarmee tegelijk een voorbeeld geeft aan zoveel andere regionale overheden met bijbehorende middenstand, die nog niet eens in staat zijn om zo’n slag te maken, maar deze des te gemakkelijker imiteren en zich daarmee nog verder willen verlagen als de euro’s langs zo’n ordinaire en platvloerse weg maar in hun richting rollen. Ontluisterend heet dat volgens mij. Of is er misschien toch nog iets goeds rond dat mallotige Oktoberfeest te verzinnen?

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Limburg en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Het mallotige Oktoberfeest

  1. Mack zegt:

    Als je gevoel laat spreken, verlies je tegenwoordig elke discussie. Maar gevoelsmatig ben ik het met je eens.

  2. Peter zegt:

    Het bier pompt geld naar de midddenstand en de drank en vermaakindustrie. de schadepost door al dat zuipen van 2.3 miljard (onlangs berekend door RIVM) wordt niet naar hen doorgeschoven en wordt opgebracht door de brave theedrinkers.

Geef een reactie

