Terug naar Roaix

De eerste keer naar een vakantiebestemming gaan die nog alleen maar leeft dankzij de kiekjes in folders of op websites en dus eigenlijk louter onbekendheden bevat, is different cook, om het maar eens in onvervalst Dunglish uit te drukken. Het geeft een heel ander soort spanning dan de terugkeer naar de plek, waar zo’n tien jaar geleden een eind kwam aan een serie van zeker twaalf achtereenvolgende vakanties, van 1996 tot en met 2007. De verwachtingen zijn totaal anders opgebouwd en hebben een ander patroon. Wat in mijn geval nieuwsgierigheid inhield en daarnaast de onzekerheid of wat toen als zo aangenaam werd ervaren, nog altijd hetzelfde karakter en de gelijke aantrekkingskracht had. Zou ik er nog net zo blij van worden? Of is er in die tien jaar nadien toch teveel gebeurd, waardoor wat er op die plek zoal geboden wordt, niet meer aansluit op het gevoel, de wensen zoals die anno 2016 bij mij vorm hebben gekregen, met een leven dat er ten opzichte van toen beslist anders uitziet. Waardoor zo’n terugkeer tien jaar later naar dezelfde plek om opnieuw eens lekker weg te zijn, eigenlijk behoorlijk spannend genoemd mag worden, ook omdat de ogen waarmee je alles bekijkt, een andere opslag hebben gekregen, met daarbij een gewijzigd blikveld. Zo ongeveer trad ik Roaix in de Provençe tegemoet, voorzien van alle goede herinneringen aan mijn verblijf destijds in de Residence ‘Les belles heures’. Met daardoor eigenlijk ook een kritischer blik, omdat alles van het nu vergelijkenderwijs getoetst wordt aan wat er eerder was. Niet dat dat de achtereenvolgende zeven dagen onophoudelijk gebeurde.
Maar er waren toch voldoende momenten dat er geen ontkomen aan was. Met als uitkomst dat de zeven dagen in dit heerlijke oord in de directe nabijheid van Vaison – la Romaine en de Mont Ventoux niet alleen voor herhaling vatbaar bleken, maar alle verwachtingen mijlenver overtroffen en de hoge waardering op Zoover volledig waarmaakten. Was ik in 2007 nog niet uitgekeken op deze fraaie plek, waar een volgend verblijf er toen jammer genoeg niet meer in zat, de afgelopen zeven dagen hebben uitgewezen dat het met die Residence ‘Les belles heures’ nog veel beter kan en daardoor een schitterend punt is om tot je zelf te komen, maar ook om van daaruit de omgeving, de Vaucluse, te verkennen. En opnieuw merkte ik dat je er nooit uitgekeken raakt. Waardoor ik niet anders kan dan dit oord in Roaix in ieders aandacht aan te bevelen. Waar, en dat vergat ik in mijn enthousiasme bijna nog, de tijd in de afgelopen tien jaar niet stil heeft gestaan. Want niet alleen het prachtige vakantieverblijf ‘Les belles heures’ heeft een aantrekkelijke nieuwe gedaante gekregen. Ook Roaix zelf is met de tijd meegegaan, want weigerde te voldoen aan het stereotiepe beeld van de ingedutte Franse campagne. Nou, niet dus in dit dorp met haar 700 inwoners, waar je als gast alles bij de hand hebt. En verder kan ik er niet veel meer over vertellen, omdat het beter met eigen ogen kan worden bekeken. Waarbij spijt achteraf absoluut niet aan de orde is. Zo zeker ben ik wel van wat ik opnieuw zag en nog meer voelde en dus besloot om er volgend jaar weer te zijn.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Terug naar Roaix

  1. Mack zegt:

    Er gaat niets boven Frankrijk. 😉

  2. sjoerd zegt:

    Wellicht komen onze plannen ooit nog eens uit om er een wat langere tijd te gaan wonen, niet daar, maar wel in Frankrijk.

Geef een reactie

