Opmars der columnisten

De opmars der columnisten heeft er toe geleid dat het beeld van de krant als nieuwsmedium langzamerhand gekanteld is naar dat van een meningenfabriek. Het is in die richting zelfs min of meer doorgeslagen. Want welke bladzijde er van een krant ook wordt geopend, er kijkt je altijd wel iemand aan die daar zijn mening over wat dan ook mag verkondigen. Alsof er iemand op zit te wachten en niet meer zonder kan. Zozeer is die parade van opinies onder de hand uitgegroeid tot een vanzelfsprekendheid in de kolommen van een dagblad. Het kon wel het onontbeerlijke zout in de pap, die het nieuws is, zijn geworden zonder welke het nieuws geen nieuws meer is. Nieuws is kennelijk pas nieuws als er ter plekke en stante pede ook iets van wordt gevonden. En dat gebeurt dus in een omvang, met een kracht en een frequentie, dat de lezer geen ander gevoel kan krijgen dan dat hij die willekeurige opinies en kanttekeningen in de marge door de strot geduwd krijgt. Maar een beetje lezer, met een meer dan gemiddelde belangstelling voor het nieuws, heeft zelf echt wel een mening en die hoeft wat hij ergens van moet vinden, toch niet voorgekauwd te krijgen door ene Wagendorp of Dijkshoorn. Waarvan het trouwens de vraag is hoe zij aan dat vaste plekje in de krant zijn gekomen. Het zal vast niet aan een vorm van natuurlijk gezag liggen als ze al bij het gros van de abonnees bekend zijn dan wel over een track-record aan verdiensten beschikken.
En welke autoriteit vertegenwoordigen zij waardoor zij zo vrijelijk en prominent een mening mogen verkondigen, waar niemand in feite naar en om gevraagd heeft? Laat staan dat er een sterveling is die zich juist vanwege de regelmaat van zo’n column op een krant zou abonneren. Geen denken aan en geen sprake van in deze tijd waarin er dertien columns in een dozijn moeten gaan om bij een krant een zelfbeeld van allure tot stand te brengen. Zonder een schijn van kans omdat die columns en meningen uitwisselbaar zijn en ieder eigen en uniek karakter missen. Waardoor ze bladvulling zijn en de hoofdredacteur de zekerheid geven dat hij zijn krant weer mooi vol krijgt zonder dat het echt dondert hoe. Kwam daar eens dertig, veertig jaar terug om toen de column en de schrijver ervan wel bij een krant hoorden en het gezicht en de identiteit ervan bepaalden. Met als gevolg dat Kronkel, Carmiggelt en Het Parool die drie-eenheid werden, waar de lezer dagelijks met gretigheid op zat te wachten. Precies zoals Henk Hofland, zijn Samuel Montag en het Algemeen Handelsblad diezelfde rol vervulden en betekenis hadden. Nou, neem me niet kwalijk, maar met die Wagendorp, van Amerongen, Sitalsing, Cuperus, Dijkshoorn, Geelen, Kraak en nog heel veel meer is het wel degelijk een heel ander verhaal dat slechts bij de waan van vandaag schijn te horen.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Opmars der columnisten

  1. Margo zegt:

    Nou, dan lees ik toch liever de columns van Sheila Sitalsing dan die van Halina Rijn of Paul de Leeuw (AD)! Die anderen in de Volkskrant sla ik over. Het AD is steeds meer een daguitgave van een mix van een roddelblad en een sport (lees voetbal) blaadje.

  2. Mack zegt:

    Ik kijk altijd uit naar de colum van Ozcan Akyol.

  3. Peter zegt:

    Ik lees graag de blog van robschimmert 🙂 en daar laat ik het bij omdat ik ook geen papieren krant heb. Het genre is idd achteruitgekachelt. Ik mis wel de dagelijkse Grunberg. Ja en özcan zou ik ook wel willen lezen, omdat ik zijn invalshoek wel interessant vind.

  4. pjotr zegt:

    Je moet toch in Nederland overal een mening over hebben, ongeacht of je over voldoende kennis van feiten en achtergronden beschikt. En het hoogste geluk is vervolgens om die mening in een krant of (nog mooier) op televisie kunt verkondigen. (cynische modus)

  5. L zegt:

    Ik vond Bert Wagendorp altijd wel goed schrijven. maar ik ben geen abonnee meer van welke krant dan ook dus ik lees hem niet meer, omdat ze gewoon echt allemaal meeheulen met het PVV-gedachtengoed als het zo uitkomt, en daar betaal ik niet aan mee.

  6. L zegt:

    De kranten bedoel ik, niet Bert Wagendorp

  7. L zegt:

    Jan Blokker las ik graag

Geef een reactie

