Katja over Katja

Afgelopen zaterdag stond in het Volkskrant Magazine een interview van zes pagina’s met Katja Schuurman, waarvan ik mij na lezing afvroeg of dat wel in deze vorm geplaatst had moeten worden. Met op de eerste plaats de conclusie dat zoveel bladzijden wel erg veel zijn om iemand een podium te geven die in feite niets te zeggen heeft, behalve dan dat ze mateloos leegloopt over zichzelf. Wat tegelijk ook het meest ontluisterende aspect van het hele gesprek was. Want had ik haar, Katja Schuurman, nog redelijk hoog staan en sprak ik dat ook met zoveel woorden uit, toen een collega – actrice, Halina Reijn, zich een tijdje terug volledig verkeerd in de belangstelling plaatste, omdat zij nu eenmaal niet zonder aandacht kon en daarin behoorlijk pathologische trekjes vertoonde. Van die hardnekkige roep om aandacht, die lust om vooraan en in het middelpunt te staan, kon, meende ik nog met overtuiging, Katja Schuurman tenminste niet beticht worden. Het kunstenaarschap telde voor haar zwaarder dan alle bijkomstigheden en glamour die bij het acteursvak horen, zo bleef ik beweren. Maar wat had ik voor mijn beurt gesproken, kon ik alleen maar zeggen toen ik dat interview met haar las. Zij ontmaskerde zichzelf daarin volledig en bleek wel degelijk degene te zijn waar alles om hoorde en diende te draaien.
Met als meest tenenkrommend fragment haar bekentenis dat ze het toch wel erg goed van haarzelf vond dat haar ex – echtgenoot Thijs en haar nieuwe veel jongere vriend Freek het zo goed met elkaar konden vinden, wat alleen maar aan haar te danken was. Waarbij haar nog een enkel ding te doen stond en dat was het aansporen van Thijs om Freek vooral bij te praten over haar hebbelijkheden en onhebbelijkheden. En natuurlijk kon het ook niet anders dan dat het interview afgenomen werd terwijl de twee heren in haar nabijheid waren in haar stulpje in het Waterland. Waar dat gesprek maar door sudderde, met Katja als middelpunt en aan het woord over haarzelf, met de vlag van de zelfgenoegzaamheid voortdurend zo hoog in top dat de eerste vraag die spontaan bij mij rees, erin bestond welk journalistiek belang met dit gezever van een over het paard getilde actrice was gediend. Met ook meteen de kanttekening dat een krant  op enig moment misschien ook de taak heeft om iemand, ook al is ze de veertig gepasseerd, tegen zichzelf te beschermen. Want het gaat niet aan dat iemand in alle verblinding zich zelf met de grond gelijk maakt, zoals daar ook geen verslag van hoeft te worden gedaan. En is mijn verwondering vreemd dat haar vader en moeder al helemaal niet in het geding waren, waar zij hun geliefde dochter toch tegen zulke uitglijders, domheden en faux pas hadden kunnen beschermen? Of is Katja inmiddels zo met zichzelf aan de wandel gegaan, dat zij onmogelijk nog voor rede vatbaar kan zijn?  Dus zich alleen nog maar meer zal kunnen ontluisteren.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Media en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Katja over Katja

  1. hanneke zegt:

    Heb je dat echt helemaal gelezen?
    En de rest van dat modemagazine, vond je dat wat?

  2. Margo zegt:

    Ik heb dat interview niet gelezen. Ik ben niet zi geïnteresseerd in de ontboezemingen van allerlei mij nietszeggende celebraties. En terecht lees ik. Iedereen wordt maar een podium geboden om de krant te vullen, omdat dat nu eenmaal makkelijker is dan echte journalisten aan het werk te zetten. Halina van Rijn, Paul de Leeuw, het AD biedt hen een halve pagina waarin de foto wel ongeveer de helft van de ruimte inneemt. Ik lees het niet. Laatst dacht ik, laat ik toch eens lezen wat Halina Rijn te melden heeft. Het bleek het stuk te zijn waar iedereen terecht over viel. Na tien regels wist ik het wel. Een zelfingenomen, arrogant persoon. Ze werd zelfs in het buitenland aangestaard las ik, wat mij verbaasde want wie herkent dat kleurloze nietszeggende uiterlijk van een Halina Rijn? Ik zou Katja Schuurman nog wel herkennen, maar Halina??
    De kranten maken het zich gemakkelijk en de ‘celebraties’ maken er maar al te graag gebruik van, het is hun lust en leven: in de picture staan.

  3. Peter zegt:

    Beetje zuur, maar ik begrijp het wel Rob. Ik heb het Magazine niet gelezen, vorige week kon ik haar wel een uur aanhoren in Kunststof, (dit naar.aanleiding van de nieuwe dramaserie HS13, waarin dit voormalige soapsterretje schijnt te schitteren). Nog niet bekeken. Ik vond haar in het radiointerview oprecht en authentiek overkomen. Katja=Katja Wat hebben Halina, Katja en Eva Jinek gemeen, ze steken nogal boven het maaiveld uit in al hun doen en laten en in de goegemeente geldt dit dat al snel verdacht, zeker als ze ook nog over enig talent beschikken en niet goed in een hokje te plaatsen zijn.
    http://www.nporadio1.nl/kunststof/uitzendingen/419054-2016-09-02

Geef een reactie

