Imi Varga

Omdat ik na de successsen van het Rosenberg Trio het spoor naar de gipsy-sound van de 21e eeuw toch bijster ben geraakt, terwijl de interesse ervoor onverflauwd is gebleven, heb ik de afgelopen dagen de nodige tijd besteed om mijn beeld van dat genre te actualiseren. En dat heeft een behoorlijke verrassing opgeleverd. De traditionele zigeunerjazz, waarvan Django Reinhardt de grondlegger was, blijkt min of meer ter ziele, als de voortdurende herhaling van dezelfde stijl tenminste als zodanig mag worden aangeduid. Spreek gerust van een dood spoor, waar niks nieuws meer onder de zon te vinden is. Wat niet betekent dat daarmee de typische muzikaliteit van de zigeuners ook om zeep geholpen is. Integendeel. Er blijkt in hun kringen nog ruimschoots voldoende kracht tot vernieuwing en zelfonderzoek aanwezig, merkte ik bij mijn speurtocht waarin ik via Dikh TV en Gipsy TV op YouTube uitkwam op een Hongaarse vocalist van gipsy-origine, Imi Varga, die begeleid door enkele geweldige instrumentalisten, waaronder met name de pianist Roby Csengö, een spannende muzikale weg blijkt ingeslagen. Getuige bijvoorbeeld dit nummer, waarvan de tekst uiteraard ontoegankelijk is, maar dat niettemin het interessante stemgebruik van Imi Varga laat horen maakt, terwijl de luisteraar en passant ook nog van een prachtige piano-improvisatie kan genieten. Luister er maar eens naar op

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Muziek en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Imi Varga

  1. sjoerd zegt:

    Dit klinkt mij zeer bekend in de oren…

Geef een reactie

