De urgentie van stiltecoupé’s

De urgentie van stiltecoupé’s in Intercity-treinen is me gisteren eens te meer duidelijk geworden. Juist in dat treintype komen ze goed van pas omdat reizigers zich dan toch langer in elkaars gezelschap bevinden en aanwezigheden allicht gemakkelijker kunnen schuren dan in Sprinters waar ontsnappen aan de tucht en dwang van de omgeving eigenlijk elke vijf minuten mogelijk is. Neem nou zo’n treinreis van Sittard naar Amsterdam, die op een doordeweekse dag door veel mensen wordt ondernomen. Met een zitplaats op het moment van instappen kun je al behoorlijk blij zijn. Zodat degenen die naast, voor en achter je zitten, je directe medereizigers, maar op de koop toe moeten worden genomen. Omdat je immers geen kant op kunt, als opgestaan ook betekent dat je plaats is vergaan. Want dat is wel de wet van het huidig openbaar vervoer. Gevolg was dat we op gehoorsafstand kwamen te zitten van twee vrouwen uit Cadier en Keer, zichtbaar de echtgenotes van specialisten, die lang geleden vanuit de Randstad naar Limburg afgezakt waren en daar in Cadier en Keer hun eigen ‘Wassenaar’ hadden gevonden om daar hun lieve leven op hun niveau verder voort te zetten zonder zich iets aan de nieuwe omgeving gelegen te laten liggen. En hoewel de tijd intussen ook voor hen verstreken bleek, bleef alles voor hen van hetzelfde laken een pak, te oordelen naar de conversatie die beide dames op net iets te luide toon lustig bleven voeren.
Zonder begin en eind daarin, waardoor het oeverloos babbelen, kletsen, kwebbelen en zwetsen werd, met een volume dat je als onwillekeurig en onwillig toehoorder uiteindelijk elke kracht beneemt en in totale hulpeloosheid en moedeloosheid stort omdat er op dit soort types nu eenmaal geen maat staat. Waardoor de entree van het station Eindhoven na drie kwartier die verlossing en de kans bood om een eigen en veiliger plekje te ontdekken. Maar dat het nog erger kan, werden we op de terugreis gewaar, toen op Amsterdam Centraal ene tante Bets met veel gesteun en gestommel instapte om vanaf dat moment luidruchtig haar verhaal te doen tegen een medereiziger bij wie ze al snel een willig oor had gevonden. Wat haar weinig moeite kostte. Want leer sommige alleenreizenden vooral niet om aan de praat te komen. Ze hebben er een zintuig voor. Zo ook deze tante Bets die tot aan station Den Bosch voor ieder ongevraagd haar ziel en zaligheid verkondigde, waaronder haar voortdurende ongerustheid over de inzet van een Sprinter naar Breda. Want zolang kon ze namelijk niet zonder wc reizen. Om nog maar te zwijgen over de busreis naar Oosterhout die ook al zo lang duurde dat het haar moeite kostte om de plas op te houden, waaraan ze de nodige keren vertwijfeld toevoegde dat de NS een grote plaats als Oosterhout, waar zij dus woonde, maar niet wilde ontdekken. Waarmee, en dat staat dus los van deze klacht, de noodzaak van stiltecoupé’s in Intercity-treinen afdoende werd bewezen.
Advertenties

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op De urgentie van stiltecoupé’s

  1. sjoerd zegt:

    Daar kan ik me wel in vinden…

  2. Peter zegt:

    sommige reizigers wens ik een toeslag of toeval, maar soms is het ook wel erg leuk en vermakelijk

  3. Margo zegt:

    Er zijn meer mensen met een passie voor uitzenden dan voor luisteren. Meestal hebben ze niets te vertellen en wat ze eventueel te vertellen hebben wordt verpakt in een eindeloos doorreutelend gezwets, zoals je gemerkt hebt in de trein. Voor mij een hele grote reden dat soort plekken te mijden. Hoewel je ook in je eigen tuin te vaak getuige moet zijn van dit soort (telefoon) gesprekken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s