Aan de verkeerde kant

Mensen die van hun hobby hun werk kunnen maken, zijn beslist bevoorrecht. Wat evenzeer geldt voor diegenen die via de door hen verkozen opleiding in een job terecht komen, die duidelijk in hun interessesfeer ligt. Resteert de categorie die geholpen door het lot op een werkplek is terecht gekomen om daar van de nood die het moeten werken in wezen is, een deugd te maken en die zich daar geheel in verliest en dus ook plezier eraan beleeft. Waarmee zo ongeveer dat deel van de mensheid getypeerd is dat het getroffen heeft met en in het dagelijkse werk, want daar in principe veel plezier mee en aan beleeft en daardoor gemakkelijk de dag door zal komen. Maar er is daarnaast ook een niet verwaarlozen groep mensen die niet van zulke spekkopers heten en die toch acht uur op een dag met werk bezig zijn dat gedaan moet worden, maar dat bij hen in hun stoutste dromen niet de eerste voorkeur zou hebben gekregen. Om het gevoel dat hen regelmatig zal bekruipen dan nog maar mild onder woorden te brengen. Waarbij ik mij tegelijk realiseer dat ik mij dan met deze gedachten misschien te voorbarig verplaats in deze mensen, die misschien nog niet eens zo zwaar aan hun lot zullen tillen. Dat gezegd hebbende blijft het voor mij toch lastig voorstelbaar dat elke baan een wereldbaan is, als je je maar genoeg inspant om je in je onvermijdelijke lot te schikken en blijft verzuchten dat het allemaal niet anders is en ook veel slechter kan, als je er vanuit gaat dat er voor alles brood op de plank moet komen.
Welnu, aldus redenerend zou er theoretisch gezien geen rot werk zijn. Maar dat krijg ik, hoe ik mijn best ook doe, niet onder mijn pet geschoven, ook al ben ik meer dan bereid mijn normen heel ver op te rekken. Waardoor ik zelfs denk te begrijpen dat het laden van vrachtwagens ook nog leuk kan zijn, omdat je dat met een hele ploeg doet, met samenwerking dus hoog in het vaandel. Dat aspect wil nog wel eens helpen bij de acceptatie van werk, waar op het eerste gezicht geen greintje eer aan te behalen lijkt. Tot dat element ook ontbreekt en er letterlijk niets meer overblijft om van een job nog iets te maken, ook niet in de meest woeste fantasie. En die banen bestaan. Dat werk waar je je werkelijk niets meer bij kunt voorstellen. Barre bezigheden, hoewel die zich afspelen in de beslotenheid van een loket of een houten hokje. Betaald werk dat wordt verricht bij een tol of péage en waar de handeling van het raampje openschuiven, de hand uitstrekken, het geld innemen, het kaartje uitdraaien, dat uitreiken plus eventueel wisselgeld, gedag zeggen en het raampje weer sluiten, in acht uur tijd oneindig vaak zal worden herhaald en ook nog eens nauwelijks verandert. Zonder verder kontakt met mensen. Wat geen levensvervulling kan zijn, maar een lot dat gedragen moet worden en dat tegelijk alle respect verdient. Want je zal maar daar aan de verkeerde kant van die streep in de arbeidsmarkt terecht zijn gekomen. Langs de weg terwijl alles passeert…….
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving. Bookmark de permalink .

2 reacties op Aan de verkeerde kant

  1. sjoerd zegt:

    Maar ook voor dat werk vinden ze mensen. Een kennis van mij heeft zijn hele leven niet anders gedaan dan met de hand sleuven gegraven. Hij had geen ander werk willen doen…

  2. math zegt:

    Wat hierbij mee weegt is welk toekomstperspectief er voor je is. Rot werk tijdelijk, niet voor levenslang en waar de voldoening en waardering wenkt, voelt van een andere orde. Maar ik ben het helemaal met je eens en prijs me dagelijks gelukkig aan de goede kant van de streep te hebben gewerkt. Ik voelde me ieder dag bevoorrecht. Het is nu eenmaal onrechtvaardig verdeeld op vele fronten.

Geef een reactie

