De omgekeerde wereld

Het is bijna opvallend hoe vaak de omgekeerde wereld hier langs begint te komen. Wat dan die wereld is die vervuld is van verschijnselen die niet passen in of te rijmen zijn met de gebruikelijke ordening der dingen, welke uiteindelijk zorgt voor het stabiele gehalte van onze gemoedsrust. Het is voortdurend en eigenlijk steeds meer wat dat aangaat raak en prijs. Neem bijvoorbeeld deze waarneming waar echt geen moeite voor hoeft te worden gedaan. Je krijgt hem in feite zo thuis bezorgd. Ik tenminste wel als ik zo af en toe eens naar buiten kijk. Waar zich namelijk voor mijn ogen bij herhaling een wonderlijke tegenstelling voltrekt. Met allereerst legioenen fietsers, coureurs, senioren, kinderen die stuk voor stuk aan mijn venster voorbij trekken, terwijl ze zonder uitzondering uitgerust zijn met een valhelm. Zal best nodig zijn, hoewel ik het tamelijk overdreven vind als er niet harder dan zo’n vijftien kilometer per uur wordt gereden. Maar mij is het best omdat niemand er schade mee wordt berokkend. Dat is de ene kant van het verhaal, waartegen een andere kant wonderlijk en bijna bizar afsteekt.
Want is het gebruik van een valhelm bij een gemiddelde fietssnelheid dus nogal gezocht, bepaald absurd is de omstandigheid dat bij het gros van de scootergebruikers dat ook mijn huis passeert, de valhelm schittert door zijn totale afwezigheid. Terwijl er met grote snelheid wordt gereden. Vijftig, zestig kilometer per uur is eerder regel dan uitzondering. En dan noem ik nog niet eens de volwassenen die aldus uitgerust, of juist niet uitgerust, zulke ritjes ook nog eens maken met kleine kinderen achterop die dus ook nergens tegen beschermd zijn. Ik snap dat dus niet zoals ik evenmin een samenhang en logica kan ontdekken in die volslagen chaos die het gebruik van de valhelm zo te zien, althans voor mij, kenmerkt. Kan dat allemaal zo  en is dit een gevolg van een hiaat in de Wegenverkeerswetgeving of is er toch sprake van een gaatje in mijn hoofd dat mij belemmert om die nieuwe werkelijkheid te zien? Met als gevolg dat wat ik niet herken en erken als gegevenheid dan maar benoem als een paradox ten opzichte van de realiteit, zodat dan als vanzelf in mijn beleving een omgekeerde wereld moet ontstaan.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De omgekeerde wereld

  1. Peter zegt:

    Het ia allemaal de schuld van WIllempie van Andre van Duin. https://youtu.be/tUSwK7RGZA8

  2. math zegt:

    De kosten van de gevolgen van ongelukken worden toch afgewenteld op de solidariteit van het verzekeringssysteem, dus op ons als premiebetalers.

Geef een reactie

