Een Franse slag in Nice?

De paar dagen van radiostilte hier hebben allerminst betekend dat daarmee ook de gedachten op hold waren gezet. Het leven gaat immers onverminderd door en daarmee ook het denken, het vragen, de verbazing, de verwondering. Want juist dat niet begrijpen, dat niet kunnen volgen kreeg het meest opvallend vorm na de verschrikkelijke gebeurtenissen in Nice. Los van het feit dat die met een beetje gezond verstand al niet te vatten waren, is er een enkel aspect tot nu toe totaal ongenoemd gebleven. Waar ik dus met mijn pet niet bij kan. Want geen enkele analyse of poging tot verklaring toonde er ook maar een spoor van ruimte voor, terwijl het toch wel een van de sleutels bevat, waarmee het hele drama voorkomen had kunnen worden. Was het niet zo dat in Frankrijk de noodtoestand van kracht was, waardoor toch verwacht mocht worden dat alles en iedereen die met handhaving van veiligheid te maken had, op zijn of haar qui vive zou zijn? Maar kennelijk is er ook op dat gebied nog ruimte voor een Franse slag. Of leg ik met mijn Hollandse precisie en Calvinisme in dat opzicht de lat te hoog en ben ik een kniesoor die op elk detail let? In elk geval is het zo dat ik er totaal niets van snap dat zo’n kolossale witte vrachtauto ’s avonds om half elf gewoon en ongehinderd de Promenade des Anglais in Nice kon oprijden.
Waar ondanks dat er tien – en tienduizenden naar een vuurwerkshow stonden te kijken, geen dranghek of blokkade was aangebracht. Absurd en ook nog raar, was mijn eerste reactie omdat ik diverse malen op die plek ben geweest, waar je normaliter al niet gemakkelijk met een personenauto kunt komen. Nog vreemder is het dat blijkbaar niemand zich de vraag heeft gesteld, in elk geval geen enkele politieagent of handhaver van de openbare veiligheid, wat die witte reuzecamion op dat tijdstip daar te zoeken had. Ik vind het tenminste geen gekke vraag. Zo normaal is het toch niet dat er daar, op die toeristische plek bij uitstek, in de late avond een witte vrachtwagen verschijnt. En dan ook nog eens op de Quatorze Juillet. Zoals het blijkbaar in de dagen en ook uren tevoren geen argwaan heeft gewekt dat de bestuurder met zijn aanstaand moordwapen zijn omtrekkende en verkennende bewegingen ter plekke kon maken. Ongehinderd. Waardoor mijn verwondering alleen maar kon stijgen en de conclusie zelfs voor de hand kwam te liggen dat die hele noodtoestand zoals die met veel omhaal en bravoure in Frankrijk was afgekondigd, totaal niets heeft voorgesteld. Wat het falen van de autoriteiten zonneklaar maakte. Zodat alle rouwbeklag uit hun mond mij niet alleen ernstig verbaasde, maar in mijn oren ook nog eens flink hypocriet klonk.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in De wereld en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Een Franse slag in Nice?

  1. sjoerd zegt:

    Als er zo’n gek met een camion op een mooie doordeweekse dag in een keer het parcours van de vierdaagse op draait heb je niet veel in te brengen… Die gasten hebben niets te verliezen.

  2. Peter zegt:

    Het fenomeen ‘roadblocks’ tijdens evenementen is nog weinig in zwang. Alleen bij de viering van koningsdag worden de wegen afgeblokt. Afgelopen weekend bij het Vrijthof waren alle aanloopstraten en tijdelijke terrassen makkelijk toegankelijk voor een of andere halve gare. In Belgie op de Gentse Feesten waren dit jaar ijverige agenten in de weer om wegen te blokkeren met watertanks, maar dat was na Nice. Ik denk dat het altijd achteraf praten is, maar bij de meeste evenemten waar veel mensen komen is het onmogelijk met alles rekening te houden.

Geef een reactie

