Een dubbelganger in Westmaas

Kinderen en dronkaards zijn de enigen die de waarheid spreken. Als dat inderdaad zo is, dan sta ik er sinds gisterenavond gekleurd op en kan ik het idee dat ik uniek ben, enig in mijn soort, dus wel uit mijn hoofd zetten. Voorgoed. Want ik kreeg het wel gezegd door een meisje van dertien. Te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken en zo mooi getypeerd door Paul van Vliet in een van zijn liedjes. Maar in elk geval helder genoeg om onomwonden dat wat zij zag onder woorden te brengen. Wat niet meer en niet minder was dan dat zij mij precies  vond lijken op een meneer Baks uit Westmaas. Die volgens haar niet alleen met zijn verschijning op mij leek, maar ook dezelfde stem zou hebben en haast op eenzelfde wijze als ik praatte. Weg mijn individualiteit, die zo maar gekopieerd bleek te zijn, als ik dat meisje mocht geloven.
Wat ik dus grif doe, omdat haar spontane uitspraak zo stellig was dat ze geen contramine verdroeg. Bovendien vond ze die meneer Baks een aardige man en was hij pas 56 jaar oud. Wat dus de meevaller vormde die uiteindelijk meer betekende dan slechts dat doekje voor het bloeden te zijn en de acceptatie voor mij ook gemakkelijker maakte dat ik beslist niet moet denken uniek te zijn, maar ervan uit moet gaan dat ik one of a kind ben en zelfs een dubbelganger heb. Welke wetenschap je zo maar ingepeperd krijgt en die je extra ervan doordringt dat er meer van jouw type op de wereld zijn, zelfs dat er voor jou genoeg gelijken te vinden zijn. Wat het bestaan stukken ondraaglijk lichter maakt, bevrijd als je bent van een zoveelste illusie.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Een dubbelganger in Westmaas

  1. Mack zegt:

    We schijnen allemaal een dubbelganger te hebben. Om die vervelende vent te slim af te zijn, heb ik mijn baard laten staan.

Geef een reactie

