Mijn Tourprognose

Het heeft even geduurd en in feite is het er al te laat voor, omdat de Tour de France immers al begonnen is. Maar overmacht speelde in dit geval parten, als het al die naam mag hebben wanneer er sprake is van een verhindering door een korte vakantie. Vandaar de vertraging die opgetreden is in het afgeven van mijn traditionele prognose van de top tien van het algemeen klassement van de Tour als dat op zondag 24 juli in Parijs wordt opgemaakt. Aangezien er tot nu toe, in de eerste vier etappes, nauwelijks iets is gebeurd dat zicht geeft op de krachtsverhoudingen in het peloton en op het verloop van de wedstrijd, denk ik dat ik nog behoorlijk ongehinderd een voorspelling kan doen, zonder dus dat de wijze waarop de etappes tot nu toe hun beslag hebben gekregen, daarop van invloed kan zijn. Dat betekent dus dat ik verwacht dat de eerste tien plaatsen in het eindklassement van deze Tour de France als volgt bezet zullen zijn:
1. Chris Froome (Eng) 2. Nairo Quintana (Col) 3. Fabio Aru (It) 4. Alejandro Valverde (Sp) 5. Alberto Contador (Sp) 6. Warren Barguil (Fr) 7. Wilco Kelderman (Nld) 8. Tejay van Garderen (VS) 9. Bauke Mollema (Nld) 10. Romain Bardet (Fr)
Mijn dark horse van dit jaar, de renner die de verrassing zou kunnen zijn, is, denk ik, de Engelse klimmer Adam Yates. Twee groten, zeg maar gerust favorieten, zie ik niet aan de verwachtingen beantwoorden. Allereerst Vincenzo Nibali, die hoewel hij winnaar werd van de Giro, toch niet overtuigde en het in het hooggebergte per saldo moest afleggen tegen Steven Kruijswijk. Hij doet nu mee aan de Tour om zijn ploeggenoot Fabio Aru te kunnen dienen. De vraag is of zijn ego Nibali toestaat om die rol te spelen. Waarin hij bovendien belemmerd zal worden omdat hij de Giro nog in zijn benen en in zijn geest heeft. Het zou zo maar kunnen zijn dat Nibali de Tour ergens halverwege de Tour laat. Ook Ritchie Porte zal geen rol van betekenis spelen. Als hulp van Froome was hij natuurlijk excellent. Maar de vraag is of hij in staat is om de last van het kopmanschap te dragen, zeker bezien in het licht dat hij gedurende het lopende wielerseizoen nog weinig prestaties heeft laten zien. Het zal mij benieuwen hoe de Tour van dit jaar met haar uitermate sterke bezetting verloopt en hoe de uitslag zich zal verhouden tot mijn prognose. Waarvan de afrekening plaats vindt op maandag 25 juli, op deze plaats, en plein public.
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Sport en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Mijn Tourprognose

  1. sjoerd zegt:

    Gezien je vorige voorspellingen neem ik ook deze maar met een korreltje zout…

  2. Rob Alberts zegt:

    Ik ben benieuwd ……

    Optimistische groet,

Geef een reactie

