De andere kant van tattoos

Om de paar maanden kom ik hem tegen in de supermarkt, de man die met zes anderen de Hercules-ramp in 1996 op het vliegveld Eindhoven overleefde, terwijl vierendertig mede-inzittenden het leven lieten. Hij had geluk gehad. Maar de prijs die hij ervoor betaalde, was ontzettend hoog omdat hij voor zijn leven onherkenbaar verminkt was in zijn gezicht. Waar ook niets meer aan te verhelpen viel, zoals na zovele chirurgische ingrepen bleek. Hij moest op die manier, verminkt, gehavend en ontoonbaar verder. Wat hij nu al zoveel jaren dan ook doet. Twintig jaar waarin het isolement op een of andere manier altijd zal hebben bestaan, hoewel dat niet af te zien is aan de wijze waarop hij zich in de openbaarheid beweegt en gesprekken met iedereen aanknoopt. Wat dat betreft past alleen maar bewondering. Want het zal je maar overkomen dat je voor de rest van je tijd zo opzichtig getekend bent. Waartegenover de wijze waarop anderen, weliswaar vrijwillig, met de integriteit van hun eigen lijf blijken om te gaan, wel heel erg schril afsteekt. En gemeten naar het resultaat ervan ook nog eens smakeloos genoemd mag worden. Want om tattoos als een lichaamsverfraaiing aan te merken, zeker als het om hele schilderijen op armen, ruggen, in halzen en op benen gaat, is wat mij betreft bruggen te ver.
Zo ver dat het er vaker toe leidt dat mijn appreciatie voor mensen als zodanig er ook onder te lijden heeft. Hoe vervelend ik het ook vindt en hoe graag ik mijn objectiviteit ondanks de aanwezigheid van al die tattoos zou willen bewaren. Maar het lukt mij bijvoorbeeld niet meer of ternauwernood om tijdens het lopend EK Voetbal nog enige sympathie op te brengen voor een voetbalploeg waarin de hoeveelheid en het gehalte aan tatoeages bovengemiddeld is, als ik al sporadisch naar dat evenement kijk of erin verzeild raak. Omdat het door dat vertoon ook niet aan mij is besteed, het mij zelfs mateloos irriteert. Zeker als ik aan die gehavende man in mijn supermarkt denk en mij logischerwijs vervolgens afvraag of al die mensen, met voorop die topsporters, zich wel bewust zijn van de waarde, de integriteit van hun eigen lijf. Of staan ze zover van de werkelijkheid af, hun eigen werkelijkheid, dat zelfs dat lijf niet meer gekoesterd hoeft te worden, omdat het de zoveelste vanzelfsprekendheid is waarmee naar eigen believen omgesprongen mag worden. Vanwege dat motto dat dat nu eenmaal zou moeten kunnen…..
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op De andere kant van tattoos

  1. Margo zegt:

    Het wordt steeds ‘gewoner’, en het wachten is op een getatoeëerde nieuwslezer. Het verbaast mij vooral dat de tattoo belangrijk schijnt te zijn als statement: dit ben ik. De tekening zelf zal er niet zoveel toe doen want al die tekeningen op dat lijf vormen geen samenhang en lijkt meer op een museummuur waar alles op één muur bij elkaar en tegen elkaar aan hangt. Of meer exact op een muur van de peuterspeelzaal waar alle kindertekeningen bij elkaar als één grote tekening hangen. Het wachten is op de omslag, het moment dat het niet meer ‘cool’ is om ondergekalkt door het leven te gaan, en het als een verminking gezien wordt, wat het in mijn ogen ook is. Net als dat metaal dat in wenkbrauwen, lippen, neuzen wordt gestoken en eruit ziet als een pukkel. Het moment dat het eigen lichaam, de eigen huid weer wordt gewaardeerd. Blijven over al die trieste figuren die voor het leven getekend blijven.

    • robschimmert zegt:

      Zal ik het nog cynischer maken? Ik wacht op het moment dat iemand zijn lijf verkoopt om levenslang getatoeerd als reclamezuil voor een bepaald merk of zelfs meer merken rond te lopen. Want de waanzin lijkt echt niet meer te stoppen. En voor geld gaan mensen ver.

  2. sjoerd zegt:

    Dat is een super idee Rob… Mensen met een colablikje op hun lichaam, of het Heinekenlogo, een gat in de markt. kijk hier maar eens: http://tattooslanguage.weebly.com/uploads/2/9/9/8/29984871/2156148_orig.jpg

Geef een reactie

