De Atlas voor gemeenten

Het is een voorspelbaar ritueel, dat kennelijk elk jaar weer herhaald moet worden. VOC Uitgevers in Nijmegen zit blijkbaar verlegen om wat aandacht. Waardoor die ene keer per jaar alle registers open gaan als haar Atlas voor gemeenten weer wordt uitgebracht. Niet dan nadat uitgebreid en vergelijkend onderzoek is gedaan naar de aantrekkelijkheid van de vijftig grootste Nederlandse gemeenten. Met telkens weer de voorspelbare uitkomst, die namelijk vertelt dat het leven nergens zo goed is als in de Randstad en dat je als je een beetje wijs bent de periferie, en dan vooral die in Limburg, maar het beste kan laten voor wat ze is, omdat het daar volgens die onderzoekende wijsneuzen geen leven is. Een conclusie die elk jaar weer hetzelfde is en tegelijk bewijst dat het clubje dat voor die Atlas staat maar niet de plank voor haar kop weg wil halen. Omdat het hele verhaal niks meer en niks minder blijkt dan een typisch Nederlands onderonsje met de blik naar binnen gericht, alsof de wereld bij Lobith, Vaals, Nieuwe Schans en Sas van Gent ophoudt en daarachter helemaal niks te bekennen is. Alsof Limburgers dan wel andere grensstreekbewoners nog hun heil zouden moeten of willen verwachten en vinden aan de eigen kant van de grens en alsof aan gene zijde ervan de barbarij, het volslagen niets zou beginnen. Want die panklare suggestie ligt dus wel besloten in de aannames en vertrekpunten van dat onderzoek met als logisch gevolg de bizarre conclusies waar je in het verre Limburg of het niet eens genoemde Zeeland na zovele jaren gewend aan bent geraakt.
Je kijkt nergens meer van op en bent al helemaal niet verbaasd als een stad als Maastricht qua aantrekkelijkheid op hetzelfde niveau wordt gesitueerd als Almere en Lelystad en het in die ranglijst moet afleggen tegen steden als Vlaardingen, Oss, Purmerend en Velsen, oorden waar je als weldenkend en levenslustig mens nog niet eens dood wil worden gevonden, maar die in het kader van dit onderzoek opeens gepromoveerd worden tot het paradijs op aarde. En het blijkt nog veel erger en dwazer te kunnen als gemeenten als Alphen aan de Rijn en Leidschendam-Voorburg veel positiever worden beoordeeld, stukken interessanter geacht worden om te wonen en te leven dan steden als als Groningen, Breda, Deventer en Leeuwarden, terwijl de hoge positie van Eindoven al helemaal onverklaarbaar is. Want kent er iemand een nog saaiere en treuriger stad dan die Lichtstad waar allang ’s avonds de lamp niet meer brandt? Kortom, we hebben het jaarlijkse corvee met de Atlas voor gemeenten opnieuw gehad, met de uitkomst die te voorspellen was. Met onderzoekers die hun plas weer hebben gedaan om vervolgens te vertellen dat alles opnieuw was zoals het altijd was. Dankzij de plank die zij voor hun Randstedelijke kop blijven houden.
Advertenties

Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Limburg en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De Atlas voor gemeenten

  1. Ximaar zegt:

    Die zogenaamde atlas maakt gebruik van de data die ondermeer het Coelo in Gronigen (RuG) verzamelt. Ik heb me ook wel eens verwonderd over de resultaten. Voor een deel komt dat door de werkgelegenheid, de lonen die betaald worden en de huizenprijzen. Maar ook of er meer of minder hoger opgeleiden ergens wonen. En dat hele setje hangt aan elkaar. Omdat er in de Randstad veel werk is zijn de lonen er hoger en zijn er meer banen voor hoger opgeleide mensen en dat zorgt voor hogere huizenprijzen. Maar zo trek ASML de waarde van de regio Eindhoven op.

    Als ze bijvoorbeeld meer naar lage locale lasten kijken, goede voorzieningen, winkel- en horeca-aanbod, hoeveelheid groen en hoe schoon het is, dan zou Alkmaar er duidelijk beter uitkomen.

    Ze kijken daar wel naar, maar hechten er minder belang aan dan ik er aan doe. Alkmaar scoort slechter met autobereikbaarheid en dat zal mij een zorg zijn. Ik kan hier elk kwartier een trein naar Amsterdam en Utrecht nemen en elk half uur een trein naar Maastricht en Nijmegen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s