Afscheid van het EK Voetbal

Het liefst had ik er helemaal niks mee te maken, ware het niet dat er altijd van die onbewaakte momenten zijn waarop je als argeloze tv – kijker plotseling geplet wordt tussen onheilstijdingen over massale knokpartijen en oeverloos gezwets over steekpasses en scheidsrechterlijke dwalingen. Maar als het aan mij lag en als de technische mogelijkheid daartoe aanwezig was, werden de voetbalzenders, waaronder dus Nederland 1, per ommegaande van mijn tv gehaald of achter een decoder gestopt. Want zo snel heb ik mijn buik al vol gekregen van dat EK Voetbal, zonder dat het ontbreken van ons nationale team ook maar een rol in het ontstaan van die gemoedstoestand bij mij heeft gespeeld. Een dag vol beelden van dat toernooi en van alles dat eromheen gebeurt, zijn al voldoende geweest om te concluderen dat dit EK kennelijk de hoogmis is voor het uitvaagsel van de Europese samenlevingen, die hun riool zo te zien voor vier weken in de Franse steden hebben geleegd. Marseille en Nice hebben hun portie al gehad met Russen, Engelsen, Polen en Noord-Ieren die eens even goed los gingen, terwijl de Turkse en Kroatische hooligans ook al in slagorde staan om elkaar stevig te lijf te gaan en zo in een snapshot de stand van de Europese beschaving laten zien, als die de kans krijgt om als God in Frankrijk te kunnen leven. Geef wat dat betreft mijn portie al maar aan Fikkie, hoewel het pas de helft is van mijn verhaal, van mijn afscheid van dit toernooi.
Want de inspiratiebron voor al dit geweld bevindt zich natuurlijk op al die velden, waar dik betaalde vedetten hun kunsten trachten te vertonen en daarbij niet aarzelen om over elkaars lijk te gaan. Omdat voetbal oorlog is. Niets meer en zeker niet minder. Kom nog maar eens om een meeslepende match. Kan toch haast niet meer met al die types die het te druk hebben met het tellen van hun geld, met hun tattoos, baarden en opgeschoren hoofden en altijd de pot gel bij de hand hebben. Wat uiteindelijk leidt tot de treurige verzameling figuren, die zich wel voetballer noemen, maar die naam niet meer verdienen, weggelopen als ze lijken te zijn uit een schilderij van Jeroen Bosch en daarbij de gedaanten van kobolden of andere wanstaltige verschijningen hebben aangenomen. Kortom, niet om aan te zien, deze zogenaamde helden, die geen echte voetbalkunsten meer vertonen, maar meer de bedroevende keerzijde van dat supportersgeweld belichamen en dus nauwelijks aanspraak kunnen maken op serieuze belangstelling. Zodat het des te verwonderlijker, om niet te zeggen ergerlijk, is dat de Nederlandse publieke omroep de belangrijkste televisiezender integraal, de hele dag heeft gereserveerd voor de beelden van deze treurigheid, waar dan ook nog eens oeverloos over gezwetst schijnt te moeten worden en kan worden dankzij belastinggeld. Hoe haalt men het in Hilversum in het hoofd? Ben ik dan zo’n grumpy old man dat ik daar met mijn pet echt niet meer bij lijk te kunnen?
Over robschimmert

een senior met een brede belangstelling en een sterke maatschappelijke betrokkenheid, die daaraan op schrift en in de vorm van een weblog vooral uitdrukking wil geven.
Dit bericht werd geplaatst in Sport en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Afscheid van het EK Voetbal

  1. sjoerd zegt:

    Ik sluit me bij je aan.

  2. Mack zegt:

    Ik vraag me af wat de voetballers eraan kunnen doen dat hun supporters zich zo achterlijk gedragen? Dit zie je tegenwoordig vooral bij interlands, het clubvoetbal doet het een stuk rustiger.

    • robschimmert zegt:

      Nou, sorry, hoor, als ik al het gedrag van Nederlandse clubsupporters in beeld gebracht zie, dan heb ik echt zo mijn twijfels. En misschien kunnen dik betaalde vedetten wat hun uiterlijk vertoon ook eens wat dimmen. Dat draagt allicht bij om de normaliteit onder supporters ook te doen terugkeren.

      • Mack zegt:

        Ze gedragen zich soms als Neanderthalers, maar die massale vechtpartijen, daar hoor je toch nooit meer iets over in het clubvoetbal? En wat die vedetten betreft, ik ben er ook niet gevoelig voor, dus ik weet niet of het wat gaat uitmaken?

Geef een reactie

